Verkkokauppaa ei ole varaa tehdä huonosti – mitä kotimaiset verkko-ostajat haluavat?

Verkkokauppaa ei ole varaa tehdä huonosti – mitä kotimaiset verkko-ostajat haluavat?

Harvoille kuluttajakauppaa tekeville yrityksille tarvitsee tänä päivänä perustella verkkokaupan merkitystä, ja useimmat B2B-kaupan alan yritykset ymmärtävät asian myös. Kaikki eivät kuitenkaan tiedosta sitä, ettei verkkokauppoja ole luotu yhdenvertaisiksi. Kotimaiset verkkokaupat kilpailevat suoraan globaalien vastineidensa kanssa, ja monilta osin asiakkaat odottavat verkkokaupalta samoja asioita, oli sen liikevaihto mikä tahansa ja sijaitsi sen pääkonttori missä tahansa. Miten houkutellaan asiakkaat kotimaiseen verkkokauppaan?

Moderni ostaja odottaa verkkokaupalta laatua, sillä laatu kertoo luotettavuudesta. Laadukas verkkokauppa tekee myös ostamisen helpoksi ja auttaa tekemään oikeita tuotevalintoja. Hän on tottunut ostamaan globaalisti, erityisesti EU:n sisällä, joten laadun suhteen suomalaiset verkkokaupat ovat samalla viivalla kansainvälisten vastineidensa kanssa.

Jos verkkokaupan laatukriteerit eivät täyty, ei sinne tule myöskään asiakkaita. Valitettavasti kylmä totuus on, ettei verkkokauppaa voi harrastaa. Siihen on suhtauduttava yhtä vakavasti kuin mihin tahansa myymälään.

Kotimaiset verkkokaupat eivät välttämättä voi kilpailla hinnalla, tai aina edes toimitusnopeudella, mutta paikallisella toimijalla on myös vahvuuksia kansainvälisiin jättiläisiin nähden.

Milloin ostaja valitsee kotimaisen verkkokaupan?

Moderni ostaja valitsee kuitenkin kotimaisen toimijan, jos sellainen on tarjolla ja se täyttää ostajan odotukset. Myyjän on huolehdittava, että näin tapahtuu.

Tuotteesta ja sen saatavuudesta on oltava tieto. Jos tuotteen saatavuudesta ei ole tietoa, ei sen tarvitse olla verkkokaupassakaan. Ja jos verkkokaupassa myydään tilaustavaraa, on asiakkaan helpompaa valita ulkomainen kauppa, jolla on tieto tuotteen saatavuudesta ja toimitusajasta.

Maksu- ja toimitustavoissa on valinnanvaraa. Erityisen tärkeää on mahdollisuus noutaa tuote kivijalkaliikkeestä ja että myös liikkeen varastosaldosta on tieto. Jos myymälöitä on useampia, haluaa asiakas tiedon kaikkien niiden varastosaldoista. Kun ostajalla on kiire, on kotimainen toimija, jolta tuotteen voi noutaa välittömästi, väistämättä etusijalla. Silloin edes hinta ei ole este.

Logistiikkapalveluilla on eroa ja esimerkiksi niiden noutopisteverkostot vaihtelevat alueellisesti paljon. Vain asiakas itse tietää, mikä on hänelle toimivin vaihtoehto. Myyjän tehtävä on tarjota niitä kaikkia.

Sama pätee maksutapoihin: Yksi haluaa maksaa luottokortilla, toinen verkkopankissa, kolmas PayPalilla tai MobilePayllä, neljäs vasta liikkeessä ja viides haluaa laskun. Myyjän on palveltava heitä kaikkia.

Mitä laadukas verkkokauppa vaatii teknologialta?

Verkkokaupan laadukkuus on monen asian summa. Puhtaasti toiminnallisessa mielessä laadukkuus tarkoittaa kuitenkin sitä, että mahdollisimman paljon asioita tapahtuu automaattisesti.

Asiakkaalle se näyttäytyy tehokkaana ostamiskokemuksena, kun muutamalla napin painalluksella voi tilata tuotteen, maksaa sen ja seurata sen toimituksen etenemistä tai vaihtoehtoisesti noutaa sen liikkeestä.

Kauppiaalle se näyttäytyy prosessina, johon liittyy minimaalinen määrä virhealtista ja kallista manuaalista työtä. Tilauksen käsittelyn, toimituksen, laskutuksen ja kirjanpitoon viennin tulee kaikkien tapahtua mahdollisimman automaattisesti.

Käytännössä verkkokaupan toiminnallinen laadukkuus edellyttää ajanmukaista ja kansainvälisesti kilpailukykyistä verkkokauppa-alustaa, joka on integroitu kiinteästi yrityksen toiminnanohjausjärjestelmään.

Kilpailukykyisen verkkokauppa-alustan valinta on tärkeää. Muuten käsissäsi saattaa olla ratkaisu, joka ei muutaman vuoden kuluttua enää tuekaan asiakkaiden muuttuneita vaatimuksia. Tai vaihtoehtoisesti se ei pysy verkkokauppasi kasvun mukana.

Mutta älä unohda myöskään ERP:iä.

Uusitko verkkokaupan yhteydessä ERP:n vai aloitatko integraatioprojektin?

Kyse ei kuitenkaan ole vain verkkokauppa-alustasta, sillä ERP:llä on vähintään yhtä suuri merkitys.ERP:n vaihtaminen toimivan verkkokaupan saavuttamiseksi voi monen korvaan kuulostaa hurjalta, mutta totuus on se, että integraatioprojektin aloittaminen nykyisen ERP:n ja uuden verkkokaupan välille on vielä huimapäisempi hanke.

Integraatioprojektit ovat kaikista IT-hankkeista pahamaineisimpia ja syystä: Kustannusten ennakointi on lähes mahdotonta, integraation toimivuus on epävarma ja integraatiot vaativat jatkuvaa ylläpitoa.

Kun toisena vaihtoehtona taas on vaihtaa ERP yhdessä verkkokaupan kanssa. Esimerkiksi Maestron verkkokauppatuote on suoraan integroitu toiminnanohjausjärjestelmäämme, jolloin kustannukset tunnetaan, saadaan varmatoiminen kokonaisuus ja käyttöönottokin on mahdollista tehdä verrattain nopeasti.

Riskinhallinnan ja liiketoiminnan jatkuvuuden varmistamisen näkökulmasta valinnan luulisi olevan helppo. Ja erityisen helppo se on onneksi teille, jotka jo käytätte Maestron toiminnanohjausjärjestelmää.

Lue myös, mitä piilee kannattavan verkkokaupan taustalla
Edellinen artikkeli

Verkkokauppaa ei ole varaa tehdä huonosti – mitä kotimaiset verkko-ostajat haluavat?

Seuraava artikkeli

Voiko taloushallinnon järjestelmä ennakoida tulevia kuluja?

Jaa LinkedInissä
Jätä yhteydenottopyyntö