Mitä piilee kannattavan verkkokaupan taustalla?

Verkkokaupan suosion kasvusta on puhuttu vuosia niin B2C- kuin B2B -sektorilla. Maailman mullistanut koronaviruspandemia keväällä 2020 tarjosi viimeisimmän aggressiivisen sysäyksen verkkokaupan suosiolle. Silti moni pohtii, miten verkkokaupasta tehdään toimiva ja kannattava. Vastaus piilee pinnan alla, eheässä järjestelmäarkkitehtuurissa.

Verkkokaupan merkitys kaupan alalla on kasvanut jo vuosia, mutta viime keväänä alkanut poikkeustilanne nosti toimivan verkkokaupan kriittiseen asemaan. On selvää, että viimeistään nyt, kun ruokakaupatkin siirtyivät ryminällä verkkoon, on peli lopullisesti muuttunut.

Verkkokaupan tärkeydestä ei ehkä ole tarpeellista keskustella, mutta verkkokaupan laadun merkityksestä on. Nimittäin globaaliin verkkokauppaan tottunut asiakas ei laske odotuksiaan kotimaisen toimijan kohdalla. Verkkokaupassa ei jaeta piirimestaruuksia. Verkkokaupan on oltava toimiva.

Tämä tarkoittaa seuraavaa:

  • Ostamisen on oltava helppoa: Vaaditaan moderni verkkokauppa-alusta sekä joustavat maksamisvaihtoehdot.
  • Varastosaldojen on oltava ajan tasalla: Vaaditaan liittymä verkkokaupan ja yrityksen varastonhallinnan välillä.
  • Toimituksista on kyettävä antamaan selkeät lupaukset: Vaaditaan moderni verkkokauppa-alusta ja luotettava toimituskumppani.
  • Löydettävyyden on oltava kunnossa: Vaaditaan moderni verkkokauppa-alusta ja hakukoneoptimoitua sisältöä.
  • Yrityksen kannattavuuden johtamisen kannalta olennaista on myös se, että tieto verkkokaupan tapahtumista kulkeutuu välittömästi kirjanpitoon: Tähän vaaditaan liittymä verkkokaupan ja yrityksen taloushallinnon välillä.

Miksi moni verkkokauppa ei kuitenkaan täytä näitä kriteerejä? Mikä sitten estää yrityksiä tekemästä panostuksia verkkokaupan toimivuuteen?

Miksi monet epäilevät yhä verkkokaupan kannattavuutta?

Mikä syö verkkokaupan katteen?

Monilla yrityksillä on epäilyksiä verkkokaupan kannattavuuteen liittyen perustuen joko huonoihin kokemuksiin tai omiin olettamuksiin. Mikäli yrityksellä on huonoja kokemuksia verkkokaupan kannattavuudesta omassa liiketoiminnassaan, on ymmärrettävää, ettei siihen haluta tehdä suuria panostuksia.

Voidaan kuitenkin olla melko varmoja siitä, ettei verkkokaupan kannattamattomuus johdu kysynnän puutteesta. Omassa tutkimuksessamme tunnistimme kolme suurinta seikkaa, jotka syövät verkkokaupan katteen ja siten heikentävät sen kannattavuutta.

  • Logistiikan- ja varastonhallinnan kulut
  • Erillisten tietojärjestelmien ylläpidon kulut
  • Erillisistä ja yhteensopimattomista järjestelmistä johtuva tuplatyö

Näihin on mahdollista vaikuttaa.

Miten verkkokaupan katteensyöjät saadaan kuriin?

Kilpailuttamalla toimituskumppaneita voidaan pienentää logistiikan kuluja, ja näin parantaa verkkokaupan kannattavuutta. Toimituspalveluita tarjoavien yritysten määrä markkinoilla on kasvanut, ja kilpailutusta kannattaakin tehdä säännöllisesti.

Kaksi jälkimmäistä kuluerää sen sijaan liittyvät usein yrityksen järjestelmäarkkitehtuuriin: Verkkokaupparatkaisu on erillään toiminnanohjausjärjestelmästä, ja tämä aiheuttaa monenlaista harmia.

Erilliset järjestelmät aiheuttavat moninkertaiset kustannukset ja työmäärä tuplaantuu, jos verkkokaupan ja toiminnanohjauksen välillä ei ole keskusteluyhteyttä.

Toimivan ja kannattavan verkkokaupan taustalla on eheä järjestelmäarkkitehtuuri, jossa tieto liikkuu saumattomasti toimintojen välillä ja kaikki kirjaukset tehdään vain kerran.

Maestro tarjoaa eheän järjestelmäkokonaisuuden teknisen kaupan alalle

Kaupan alalla eheä järjestelmäarkkitehtuuri tarkoittaa kokonaisuutta, jonka muodostaa:

  • Myyntikanavien työkalut: Kassajärjestelmät, verkkokauppa ja CRM
  • Toiminnanohjausjärjestelmä, joka sisältää materiaalihallinnon.
  • Taloushallinnon ratkaisut, sisältäen myynti- ja ostolaskujen käsittelyn, kirjanpidon sekä raportoinnin.

Maestron toiminnanohjausjärjestelmä on tällainen kokonaisuus. Yksi ratkaisu, jolla kytketään kaikki kaupan alan yrityksen toiminnot yhteen.

Maestron eheä järjestelmäkokonaisuus tarkoittaa seuraavaa:

  • Tieto liikkuu saumattomasti läpi jokaisen toiminnon ja tuplatyö häviää.
  • Kustannukset pienenevät, kun päällekkäisiä ratkaisuja ei tarvita.
Lue kuinka teet kannattavuuden johtamisesta helpompaa

 

Sinun asiakkaallesi eheä järjestelmäkokonaisuus näyttäytyy verkkokauppana, jossa asiointi on helppoa ja sujuvaa.

Onko tavoitteenanne virtaviivaistaa yrityksenne toimintaa, parantaa kannattavuuttanne ja siinä ohessa luoda edellytykset kannattavalle verkkokaupalle? Jos vastasit kyllä, tutustu tarkemmin Maestron ratkaisuihin tästä.

Lue lisää, miten toteutetaan toimiva verkkokauppa

 

Edellinen artikkeli

5 syytä valita Maestro autokaupan taloushallinnon järjestelmäksi

Seuraava artikkeli

Rengasalan toiminnanohjaus yhdestä paikasta?

Jaa LinkedInissä
Jätä yhteydenottopyyntö