Suomalainen verkkokauppa valtaa markkinoita

Artikkeli julkaistu Kaupan liiton sivuilla 1.4.2020, voit lukea artikkelin täältä https://kauppa.fi/uutishuone/2020/04/01/suomalainen-verkkokauppa-valtaa-markkinoita/

Suomalaisen kaupan digitalisoituminen on ollut nopeaa, ja varsinkin kotimainen verkkokauppa on vallannut markkinoita, selviää Kaupan liiton tuoreesta verkkokauppaselvityksestä. Kotimaisten verkkokauppojen toimintaa myös arvostetaan.

Suomalaisten verkko-ostaminen on viime vuosina kasvanut voimakkaasti. Samalla digitaalisesti myyvien vähittäiskauppojen osuus on Suomessa kasvanut Euroopan maista eniten. Digitaalisesti myyvien vähittäiskauppojen osuus on Suomessa jopa Ruotsia suurempi, Islannin ollessa ylivoimainen ykkönen. Asia käy ilmi Kaupan liiton verkkokauppaselvityksestä, joka pureutuu digitaaliseen ostamiseen Suomessa sekä suomalaisten eniten käyttämiin verkkokauppoihin.

Suomalaisen kaupan vahva digitalisoituminen on iloinen uutinen. Ikävämpää on, ettei verkkomyynti vielä tavoita kansainvälistä asiakaskuntaa. Olemme yksi vähiten ulkomaille myyvistä Euroopan maista yhdessä mm. Puolan ja Unkarin kanssa”, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kertoo.

Suomalaisista verkkokaupoista pidetään

Vaikka ulkomaiset verkkokaupat ja -alustat keräävätkin paljon asiakkaita, nettomyynnillä mitattuna kotimaiset ja pohjoismaiset ketjut ja kaupat ovat vahvoja kaikissa Pohjoismaissa. ”Fyysiset myymälät tukevat verkkokaupan myyntiä, ja tämä on yksi suomalaisen kaupan kilpailueduista ulkomaisia verkkokauppoja ja -alustoja vastaan. Toinen vahva kilpailutekijä on, että suomalaiset pitävät kotimaisista verkkokaupoista”, Kurjenoja toteaa.

Kaupan liitto selvitti nyt kolmatta kertaa, miten kuluttajat arvioivat käyttämiään verkkokauppoja. Verkkokauppoja arvioitiin asteikolla 1–10 ja 11 kriteerillä, mm. hinta-laatusuhteella, toimitusnopeudella ja maksamisen sujuvuudella. Yleisarvosanana vähintään 8,5 on erinomainen. Erinomaisiksi arvioituja kauppoja oli 14, joista 8 – siis yli puolet – oli suomalaisia. 20 parhaasta kaupasta peräti 13 oli suomalaisia. Kaksi käyttäjiensä parhaiksi arvioimaa kauppaa olivat Levykauppa Äx ja Varusteleka, joka on kärkikolmikossa jo kolmatta vuotta peräkkäin.

Vaikka digiostajat ovatkin hyvin hintavetoisia, kotimaisella verkkokaupalla on erinomaiset mahdollisuudet vahvistua kotimaan markkinoilla, mutta myös kansainvälistyä. Monilla parhaimmista verkkokaupoista on omia brändejä ja omia tuotteita, joilla erottua kilpailijoista myös kansainvälisesti”, Kurjenoja arvioi.

Lue lisää, miten toteutetaan toimiva verkkokauppa
Edellinen artikkeli

Kuinka teet kannattavuuden johtamisesta helpompaa?

Seuraava artikkeli

Eheä hoiva-alan taloushallinnon kokonaisuus tuo säästöä ja mielenrauhaa

Jaa LinkedInissä
Jätä yhteydenottopyyntö