Mikä olisi helppo tapa säästää hallinnon työaikaa?

Vuonna 2020 pilvipalvelussamme käsiteltiin 2955 asiakasyrityksemme ostolaskuja, yhteensä 1,4 miljoonaa laskua. Analysoimme laskutyypit yhdessä asiakkaidemme kanssa, ja otimme esimerkkilaskelmiin mukaan yhden ison autokauppa-asiakkaan, ison rengasalan asiakkaan, keskisuuren hoiva-alan yrityksen sekä ammattilaisten työkaluja ja varaosia myyvän teknisen kaupan ostolaskut.

Lopputuloksena automatisoinnilla saavutettiin merkittävät työajansäästöt:

  • Suuri autoliike, 57 000 laskua, työajan säästö 139 työpäivää
  • Suuri rengasliike, 14 000 laskua, työajan säästö 25 työpäivää
  • Keskikokoinen hoiva-alan yritys, 4 700 laskua, työajan säästö 21 työpäivää
  • Teknisen kaupan alan yritys, 2 100 laskua, työajan säästö 4 työpäivää

Keskimäärin 40% ostolaskuista ovat säännöllisesti toistuvia, joiden käsittely voidaan automatisoida kokonaan.

Ostolaskujen käsittelyssä aikaa menee useaan eri vaiheeseen. Eniten aikaa kuluu usein tiliöinteihin, tämän lisäksi käsittelijöiden ja tarkastajien työhön, laskun hyväksymiseen sekä usein myös käsittelijöiden muistutteluun.

Kaikkeen tähän menee todellisten mittausten mukaan aikaa 5-15 minuuttia per lasku, vaikka kaikki laskut saapuisivatkin yritykseen sähköisinä.

Ostolaskujen käsittelyssä käytettävät sovellukset ovat helpottaneet työtä ja vähentäneet siihen kuluvaa aikaa. Usein monet työvaiheet joudutaan silti tekemään manuaalisesti.

Maestro Ostolaskut on erilainen. Sen avulla ostolaskujen käsittelyprosessi voidaan automatisoida – laskutyypistä riippuen – kokonaan tai lähes kokonaan. Automaatioon ei siis tarvita erillisiä ohjelmistorobotteja tai muita kolmannen osapuolen ratkaisuja – kaikki vaaditut ominaisuudet löytyvät sovelluksesta itsestään.

Maestrossa laskujen automaattinen käsittely on läpinäkyvää. Voit itse määritellä sääntöjen avulla, miten erilaiset laskut tiliöidään ja ketkä niitä tarkastavat ja hyväksyvät. Näin tiedetään miten kukin lasku tullaan käsittelemään, kun sääntö on tehty itse.

Miten ostolaskujen automatisoinnissa pääsee alkuun, ja paljonko teidän yrityksessänne vuotuinen työajan säästö voisi olla? Kirjoitimme aiheesta oppaan.

Lue lisää ja lataa opas

 

Haluatko tietää lisää? Voimme sopia esittelystä joko niin, että tulen paikan päälle teille – tai vaikkapa esimerkiksi puolen tunnin etäesittelyllä ensin oman tietokoneesi kautta.

Jesse Järvinen
Avainasiakaspäällikkö
jesse.jarvinen@maestro.fi
Puh. 0207 505 64

Edellinen artikkeli

Miten teillä sujuu ostolaskujen käsittely?

Seuraava artikkeli

Kuluuko kirjanpidon rutiineihin liikaa aikaa?

Jaa LinkedInissä
Jätä yhteydenottopyyntö