Maestron rengasalan ERP palvelee Rengas-Savotan liiketoimintaa erinomaisesti

Rengas-Savotta Oy on huolehtinut savonlinnalaisten rengastarpeista jo vuodesta 1976, jolloin Vesa Pietarisen isä perusti yrityksen. Isänsä jäätyä eläkkeelle Pietarinen siirtyi yrityksen johtoon ja omistajaksi vuonna 2004. Vuodesta 2006 Rengas-Savotta on ollut osa riippumattomien rengasliikkeiden ketjua Rengas-Centeriä.

Rengasala on muuttunut valtavasti tuona aikana ja yksityisomisteisen rengasliikkeen on pitänyt kehittyä mukana.

”Vielä 25 vuotta sitten maailma oli aika erilainen. Kassa kulki isällä takataskussa ja kuusi yleisintä rengaskokoa kattoi lähes kaikki autot. Nyt eri kokoja ja malleja on valtava määrä ja kaikkia tulee olla varastossa. Samalla yrityksen kannattavuuden varmistaminen talouden lukuja seuraamalla on tullut elintärkeäksi. Hyvä liiketoimintajärjestelmä on yritykselle elintärkeä ”, Pietarinen kuvailee.

Rengas-Savotta otti Maestron rengasalan ERP:n käyttöön vuonna 2017

Rengas-Savotta on käyttänyt Maestron ratkaisuja jo vuodesta 2001, mutta vuodesta 2017 yrityksellä on ollut käytössään Maestron rengasalan ERP. Järjestelmän eri moduuleista heillä on käytössään kassajärjestelmä, myyntilaskutus, Trafi-rajapinnat, rengashotelli ja ajanvaraus, materiaalinhallinta sekä raportointi.

Myös Rengas-Savotan tilitoimisto käyttää Maestroa ja he hoitavat yrityksen ostolaskujen kierrätyksen, maksuliikenteen sekä pääkirjanpidon.

”Vuonna 2017 tehty päivitys oli meille huikea parannus. Saimme käyttöömme järjestelmän, jossa kaikki olennainen tieto on löydettävissä yhdestä paikasta. Samalla pystyimme siirtämään rengashotellin Exceleistä toiminnanohjausjärjestelmään ja ottamaan myös verkkoajanvarauksen käyttöön”, Pietarinen muistelee.

Maestro tukee Rengas-Savotan kaikkia toimintoja

Maestron ratkaisun merkitys on valtava Rengas-Savotan päivittäisessä liiketoiminnassa.Yrityksen kaikki toiminnot kyetään hoitamaan yhden järjestelmän kautta, ja yhden toiminnon kautta kirjattu tieto näkyy välittömästi kaikkialla muualla. Tämä helpottaa liiketoimintaan liittyvää päätöksentekoa suuresti.

”Maestro on rengasalan yritykselle aivan erinomainen ratkaisu. Kaikki olennainen tieto on löydettävissä yhdestä paikasta asiakkaan nimellä tai ajoneuvon rekisterinumerolla. Tämä kattaa Trafin tiedot, ostohistorian, rengashotellin tiedot ja erikseen kirjatut huomiot, kuten renkailla ajetut kilometrimäärät.

Osto- ja myyntitapahtumat siirtyvät automaattisesti kirjanpitoon, ja korttimaksut synkronisoituvat automaattisesti reskontraan. Myös varastonkierron seuraaminen on helppoa”, Pietarinen luettelee.

Yhtenäinen järjestelmä mahdollistaa asiakkaiden tehokkaan palvelemisen

Maestron käyttäminen tekee Rengas-Savotalle asiakkaiden palvelemisesta tehokasta kaikissa tilanteissa.

  • Ajoneuvon tiedot saadaan automaattisesti Trafista sekä mahdollisesta ostohistoriasta asiakkaan nimen tai rekisterinumeron perusteella.
  • Rengashotellissa säilytettävien renkaiden kuntotiedot tallennetaan järjestelmään ja hotelliasiakkaille voidaan tarvittaessa tarjota uusia renkaita kuluneiden tilalle hyvissä ajoin.
  • Ajanvarauksella pystytään säätelemään jonoja sesonkien aikana.
  • Reklamaatiotilanteet on helppo selvittää, kun tieto renkailla ajetuista kilometreistä on aina kirjattuna.
  • Myyntitilaukset/työmääräykset syntyvät kassajärjestelmän kautta.

Pietarinen kiitteleekin erityisesti Maestron kattavuutta rengasalan yrityksen näkökulmasta.

”Pystymme ajoissa tarjoamaan asiakkaalle uusia renkaita loppuun ajettujen tilalle, laittaa ne valmiiksi vanteille ja siirtää hotelliin odottamaan renkaanvaihtoa. Asiakas maksaa renkaat vaihdon yhteydessä. Yritysasiakkaitamme voimme auttaa budjetoimaan ajoneuvojen kustannuksia, sillä näemme yhdellä haulla järjestelmästä asiakkaan kaikkien renkaiden tiedot ja osaamme kertoa, kuinka suuri osa niistä on uusittava lähiaikoina.

Maestrolla on mahdollista hoitaa myös työnohjaus hyödyntämällä työmääräyksiä, mutta meidän kokoisellemme yritykselle se ei ole ollut tarpeellista,” Pietarinen kertoo.

Kaupan alan yrityksen johdon työkaluna Maestro on vertaansa vailla

Kaikkein tärkein ominaisuus Maestron ratkaisussa Pietariselle on kuitenkin se, että kaikki myynti- ja ostotapahtumat siirtyvät automaattisesti kirjanpitoon sekä raportteihin. Raportit ja niistä saatavat tiedot ovat Pietarisen mielestä yrityksen kannattavuuden johtamisen kannalta kriittisiä.

Erityisesti hän seuraa myyntisaatavia, ostoja, varastonkiertoa ja maksuliikenne-ennusteita.

”Seuraan raportteja lähes päivittäin ja teen liiketoimintaamme liittyvät päätökset niihin perustuen. Haluan nähdä, että raha liikkuu varmasti niin kuin pitää ja haluan olla koko ajan tietoinen siitä, miltä yrityksen talous näyttää nyt ja lähitulevaisuudessa.

Meidän kaltaisessamme pienessä yrityksessä, jolla on valtava määrä eri myyntiartikkeleita, voitto tehdään ostamalla. Siksi varastonkierrosta saatavat raportit ovat meille aivan ehdottoman tärkeitä. Niiden perusteella pystymme ostamaan paremmin ja siten varmistamaan liiketoimintamme kannattavuuden”, Pietarinen sanoo.

Rengas-Savotalle Maestro on enemmän kuin osiensa summa

Rengas-Savotta on luottanut Maestroon jo kaksi vuosikymmentä, eikä tähän ole tulossa muutosta. Työkalujen lisäksi Pietarinen on erittäin tyytyväinen Maestroon rengasalan palvelijana ja innovatiivisena ratkaisujen kehittäjänä.

”Maestron tarjoama kokonaisuus on kaiken kattava ratkaisu rengasalan yrityksen tarpeisiin ja siksi enemmän kuin osiensa summa. Arvostan myös heidän asiantuntevaa palveluaan ja innovatiivista kehitystyötään. Suosittelisin, ja olen suositellutkin, Maestroa kelle tahansa rengasalan yritykselle”, Pietarinen toteaa lopuksi.

Rengas-Savotta

  • Toiminut Savonlinnassa vuodesta 1976
  • Perheyritys
  • Työllistää 9 henkeä
  • Osa riippumattomien rengasliikkeiden ketjua Rengas-Centeriä
  • Käyttänyt Maestron ratkaisuja vuodesta 2001
  • Maestron rengasalan ERP on ollut käytössä vuodesta 2017

 

Entä mitä mieltä Lapin Kumi Oy on Maestrosta?

Lapin Kumin toimitusjohtaja Ville Ruokanen: ”Ajanvarausjärjestelmämme lähetti kahtena päivänä yhteensä 2 191 ajanvarausehdotusta, joista asiakkaat hyväksyivät 330. Näiden hoitaminen puhelimitse olisi vienyt lähes kolme työpäivää – pelkästään Rovaniemen toimipisteessä.”

 

Edellinen artikkeli

Rengasalan toiminnanohjaus yhdestä paikasta?

Seuraava artikkeli

kopio: Maestron rengasalan ERP palvelee Rengas-Savotan liiketoimintaa erinomaisesti

Jaa LinkedInissä
Jätä yhteydenottopyyntö