Kuinka taloushallinnon automaatio säästää kuljetusyrityksen hallinnon työaikaa?

Kuinka taloushallinnon automaatio säästää kuljetusyrityksen hallinnon työaikaa?

Pienten marginaalien kuljetusalalla nopeasti kasvaneet polttoainekustannukset ja arvaamaton markkinatilanne koettelevat kannattavuutta, ja haastavat yritykset keksimään keinoja toiminnan tehostamiseen sekä kustannuksien keventämiseen. Taloushallinnolla on erityinen rooli näiden tavoitteiden saavuttamisessa, ja Maestro osaa auttaa, kun kyseessä on kuljetusyrityksen taloushallinto.

Taloushallinnon on seurattava saatavia sekä kokonais- ja hankintakustannuksia tarkkaan. Tiedon on liikuttava nopeasti ja raportoinnilta toivotaan reaaliaikaisuutta, mutta manuaaliset kirjaukset eri järjestelmien välillä ja laskujen käsittelyn hitaus aiheuttavat haasteita.

Tämä käy ilmi myös taannoin toteuttamassamme kuljetusalan tutkimusraportissa.

Tietojen on siirryttävä luonnollisesti myös esimerkiksi toimialan omista tuntikirjausohjelmista ja kuljetusjärjestelyohjelmista kirjanpitoon, palkanlaskentaan ja laskutukseen ilman erillistä käsityötä.

Taloushallinnon kokonaisratkaisuna Maestro auttaa kuljetusalan yrityksiä tehostamaan taloushallinnon rutiineja  pitkälle viedyn automaation avulla, ja vähentämään käytössä olevien ohjelmistojen määrää.

Turhien rutiinien poistumisen myötä hallinnolle jää enemmän aikaa yrityksen muun toiminnan tehostamiseen – ja esimerkiksi autokohtaiseen kulujen ja tuottojen seuraamiseen.

Lue lisää kuljetusalan taloushallinnon kokonaisuudestamme

Asiakas kertoo:

”Suurin hyöty on ollut toiminnan yleinen tehostuminen. Kaikenlainen manuaalinen työ on vähentynyt merkittävästi. Aikaa säästyy ja virheitä tulee vähemmän. Sen voisi konkreettisesti muotoilla niin, että kun liiketoiminta on viimeisen viiden vuoden aikana kasvanut yhdeksästä miljoonasta eurosta 13 miljoonaan euroon eli n. 50%, niin meidän hallinnon porukka on edelleen samankokoinen. Meillä on 56 autoa ja 75 kuljettajaa. Meillä auto on kustannuspaikka ja seuraamme ajoneuvokohtaisesti kuluja ja tuottoja.”


Kuljetusliike Kantola & Koramo Oy:

Kun Kuljetusliike Kantola & Koramo Oy otti Maestron kirjanpito-ohjelmat ja sähköisen laskujen kierrätyksen käyttöön vuonna 2016, tavoitteena oli ajansäästö kirjanpidossa ja raportoinnin parantaminen. Tavoite toteutui yli odotusten – kirjanpitoon kulunut aika putosi kolmannekseen entisestä.


Kaukokiito Oy, talouspäällikkö Anne Riihiluoma:

”Kaukokiito Oy:ssa automatisointi ja digitalisointi ovat ajankohtaisia teemoja kaikessa kehittämisessä. Niihin liittyviä hyötyjä on Maestron käyttöönoton myötä saatu etenkin ostolaskujen käsittelyssä. Maestrosta saa hyviä yhdistelmä- ja pohjaraportteja esim. tilitysten tueksi. Meillä käsitellään todella paljon ostolaskuja, arvioisin, että vuositasolla 12 000–13 000 kpl. Tuohon päälle tulee sitten vielä kaikki sisäiset laskut, joita niitäkin tulee paljon. Hallinnon työt ovat muuttuneet aika radikaalisti, kun paperirumba on jäänyt pois. Arkistointikin hoituu nyt automaattisesti.”


Lue kuljetusalan taloushallinnon tutkimusraportti

Maestroa käyttää jo yli 20 kuljetusalan yritystä – myös Suomen suurimpiin kuuluvia – ja kuljetusala onkin yksi tärkeimmistä asiakasryhmistämme. Toteutimme tämän tutkimuksen ymmärtääksemme paremmin alan erityispiirteitä ja auttaaksemme osaltamme yrityksiä vastaamaan muuttuneen markkinan tehokkuuden vaatimuksiin.

kuljetusyrityksen taloushallinto

Voit ladata tutkimusraportin luettavaksi tästä
Edellinen artikkeli

Kuinka autokaupan taloushallinto kehittyy yhdessä asiakkaidemme kanssa?

Seuraava artikkeli

Yksi järjestelmä riittää rengaskaupan liiketoiminnan hoitamiseen

Jaa LinkedInissä
Jätä yhteydenottopyyntö