Sparraillaanko yhdessä?

Ostamisen muutos, verkkokauppa ja tiedolla johtaminen?

Kaupan ala on elänyt digitaalista murrosta jo pitkään. Teknologian kehitys on ehkä ollut muutoksen liikkeelle paneva voima ja mahdollistaja, mutta itse muutos kohdistuu liiketoimintaan.

  • Ostokäyttäytymisen muutos.
  • Verkkokaupan merkityksen valtaisa kasvu B2C ja B2B kaupassa.
  • Yrityksen kannattavuuden varmistaminen muuttuneessa pelikentässä.

Näitä asioita pienet ja suuret kaupan alan yritykset ovat väistämättä kohdanneet ja joutuneet käsittelemään liiketoiminnassaan viime vuosina. Näistä aiheista olemme myös tehneet kolme kyselytutkimusta kaupan alan yritysten keskuudessa, joista kuhunkin osallistui 300 – 500 päättäjää.

Lataa tutkimukset ja katso, miten oma yrityksesi sijoittuu vertaisiisi nähden.

 

Mikä nakertaa verkkokaupan katteen?

Teetimme kaupanalan päättäjille kyselyn, jossa selvitimme verkkokaupan suurimmat katteensyöjät. Saimme selville, että ylivoimaisesti eniten parannettavaa löytyy logistiikasta ja varastonhallinnasta. Mutta mitkä muut tekijät vähentävät verk­kokaupan kannattavuutta?

Lataa tutkimus tästä

Osaatko ostajaa?

Tiedätkö, miten B2B-asiakkaasi ostavat, mikä on heille tärkeää tai mitkä ovat ostamisen suurimmat esteet? Me päätimme ottaa tästä selvää. Lähes 600 kaupan alan päättäjää kertoi, millaisia ongelmia he ostajina kohtaavat ja millaisia ovat ostajan odotukset.

Lataa tutkimus tästä

Johdatko tunteella vai tiedolla?

Menestyksekkään liiketoiminnan tulee pohjata oikeaan tietoon ja siitä johdettuihin laadukkai­siin raportteihin. Uteliaina teetimme kaupanalan päättäjillä kyselyn, jonka avulla selvitimme, miten yrityksen tärkeitä tunnus­lukuja luetaan ja käsitellään tällä hetkellä.

Lataa tutkimus tästä

Haluatko sparrailla näistä aiheista kanssani?

Samalla käymme läpi tutkimuksen keskeiset löydökset ja niiden merkitykset liiketoiminnallesi.

”Minulla on takanani yli 20 vuotta erilaisia kohtaamisia suomalaisten yritysten kanssa agendalla liiketoiminnan kehittäminen. Suomalaisten yritysten ja yhteisöjen haasteet sekä tarpeet ovat tulleet tutuksi käytännön kohtaamisten kautta, joita mahtuu tähän reilun 20 vuoden ajanjaksoon useita tuhansia.

Yritysten auttaminen kyselemällä, kuuntelemalla, oivalluttamalla ja luomalla yhteinen ymmärrys tärkeimmistä kehityssuunnista kunkin tarpeisiin nähden, on ehdottomasti suurin ammatillinen innoittajani.”

Varaa sinulle sopiva ajankohta tästä

 

Tai ota yhteyttä sähköpostilla: matti.riivari@maestro.fi

 

Matti Riivari
Liiketoimintajohtaja

Tästä voit katsoa muutamia asiantuntijawebinaarejani

Ostokäyttäytymisen muutos

Mukana vieraina Lundia Oy:n toimitusjohtaja Michaela von Wendt sekä Aalto-yliopiston professori Lasse Mitronen.

Maksaminen

Mitä kauppiaan pitäisi ajatella maksamisen tulevaisuudesta? Mikä on kokonaisnäkymä maksamiseen? Mitä maksutapoja on tarjottava, jotta asiakkaat pysyvät tyytyväisinä? Mikä on maksamisen tulevaisuus?

Kaupan kansainvälistyminen

Ratkaiseeko kansainvälisessä kaupassa lopulta vain hinta, toimitusvarmuus ja nopeus? Millaiset mahdollisuudet suomalaisilla yrityksillä on laajentua ulkomaille kivijalan kautta? Entä pelkästään Suomessa toimivat yritykset? Asiantuntijavieraina Kaj Wikström ja Lasse Mitronen.

Kaupungistuminen

Miten kuluttajien jatkuva muuttoliike kasvukeskuksiin vaikuttaa kaupan liiketoimintaan? Onko urbanisaatio suurempi trendi kaupalle kuin digitalisaatio? Mitä Kesko on tehnyt kuluttajakäyttäytymisen muutoksen myötä? Mistä on luovuttu? Mihin on keskitytty? Vieraina Keskon hallituksen puheenjohtaja Esa Kiiskinen sekä Aalto-yliopiston professori, kaupan erikoisosaaja Lasse Mitronen.

Jaa LinkedInissä
Jätä yhteydenottopyyntö