Ota Tuoteanalyysien hyödyt käyttöösi

Maestro Tuoteanalyysit on tehokas työkalu kaupan alan yrityksen ostojen suunnitteluun, sekä tuote- ja sesonkikohtaisen myynnin raportointiin. Sen avulla voidaan hakea jaksotettuja raportteja toteutuneista myynneistä tuotteittain, tuoteryhmittäin tai toimittajien mukaan. Lisäksi Tuoteanalyysien avulla voidaan seurata varastonkiertoa ja tehdä ABC-analyysejä.

Kenelle Tuoteanalyyseistä on hyötyä?

Tuoteanalyysit on erinomainen työkalu kaikille kaupan alan yrityksille, joilla on yli 1000 tuotteen tuoterekisteri. Lisähyötyä saavutetaan, mikäli:

  • tuoterekisteri on erittäin laaja.
  • myynti on sesonkimaista.
  • tuotteet ovat erityisen arvokkaita.

Miten Tuoteanalyysejä voidaan hyödyntää?

Kaupan alan yritys on kannattavimmillaan silloin, kun sen ostot ja varastonkierto on optimoitu – oikeita tuotteita ostetaan varastoon oikealla hetkellä juuri sen verran kuin niille on kysyntää. Jotta sisäänostot voidaan optimoida, tarvitaan tueksi yksityiskohtaista tietoa eri tuotteiden myynnistä ja kiertonopeudesta eri ajankohtina.

Maestro Tuoteanalyysien avulla voit hakea tuote-, tuoteryhmä- tai toimittajakohtaisia raportteja toteutuneista myynneistä valitsemallasi ajanjaksolla. Tämä auttaa:

  • ostamaan juuri oikeat määrät tuotteita kysyntään nähden.
  • tunnistamaan sesongit.
  • varautumaan sesonkeihin ajoissa.

Maestro Tuoteanalyysien avulla teet myös ABC-analyysit, jotka auttavat tunnistamaan mitkä tuotteet ovat kannattavuudeltaan parhaita ja mitkä puolestaan heikompia. Näin voit optimoida tuotevalikoimaasi.

Tuoteanalyysien avulla voit myös seurata helposti varastosi katekiertoa ja selvittää, mitkä tuotteet liikkuvat nopeasti ja mitkä hitaammin. Samalla voit tallentaa Maestron tuotekorteille hälytysrajat, joiden avulla saat helposti selattua piakkoin varastosta loppuvia tuotteita. Näin varmistat, että varastossasi on aina oikeat määrät nopeasti ja hitaasti liikkuvia tuotteita.

Maestro Tuoteanalyysi tehokäytössä – Vaunu-Aitta parantaa kannattavuuttaan ostamalla oikein

Vaunu-Aitta on perinteikäs lastentarvikeliike Helsingistä, joka myy kuluttajille kivijalassa ja verkossa, jonka lisäksi he toimivat tukkukauppiaana muille lastentarvikeliikkeille. Vaunu-Aitan tuoterekisterissä on n. 6000 tuotetta, jotka jakautuvat 10 pääryhmään ja 50 alaryhmään.

Kristian Johansson on toiminut pitkään Vaunu-Aitan toiminnanohjausjärjestelmän pääkäyttäjänä ja viimeisen puolen vuoden ajan hän on vastannut myös yrityksen sisäänostoista.

Johansson uskoo, että vähittäis- ja tukkukaupassa kannattavuus perustuu optimaaliseen ostamiseen ja nopeaan varastonkiertoon. Siksi hän hyödyntää Maestron Tuoteanalyysiä varmistaakseen, että Vaunu-Aitan varastossa on aina oikea määrä oikeita tuotteita.

”Tuoteanalyysin raporttien avulla on helppo seurata sitä, miten kannattavia eri tuotteet ovat ja miten nopeasti ne liikkuvat. Tämä auttaa optimoimaan tuotevalikoimaamme”, Johansson kertoo.

Tuoteanalyysin tehokäyttö on tuonut tuloksia nopeasti

Johansson seuraa ostamisen apuna erityisesti ABC-analyysiä ja varaston katekiertoa. Lisäksi hän käyttää vapaasti jaksotettavia myyntiraportteja esimerkiksi kampanjoiden seurantaan. Kattavat toiminnallisuudet ja raporttien jaksotettavuus auttavat seuraamaan myyntiä ja reagoimaan poikkeuksiin.

”Varaston katekiertoa seuraamalla varmistamme, että varaston arvo pysyy optimaalisena ja tavara liikkuu niin kuin pitää. ABC-analyysi auttaa pitämään tuotevalikoimamme kysynnän mukaisena. Jos jokin tuote ei myy odotetusti, pystymme reagoimaan asiaan nopeasti – esimerkiksi parantamalla sen näkyvyyttä tai ohjeistamalla myyjiä. Jos käy ilmi, että syy huonoon menekkiin onkin jokin muu, voimme harkita tuotteen korvaamista tai sen muuttamista tilaustuotteeksi”, Johansson jatkaa.

Tuoteanalyysi on ollut Vaunu-Aitan tehokäytössä ostamisen apuvälineenä vasta vähän aikaan, mutta tulokset ovat olleet vaikuttavia.

”Varaston arvo ja kiertonopeus ovat keskeisiä mittareita, joiden avulla mittaamme ostamisen onnistumista, ja molempia olemme saaneet parannettua Tuoteanalyysin tehokäytöllä”, Johansson toteaa.

Onko teillä otettu jo Tuoteanalyysit osaksi liiketoimintajärjestelmäänne? Ota yhteyttä, ja varaa 2 tunnin koulutuspakettimme ”Tuoteanalyysin tehokäyttö”.

 

Takaisin
Edellinen artikkeli

Mitä tunnuslukuja sinä seuraat?

Seuraava artikkeli

B2B-ostokäyttäytyminen muuttuu B2C-muutoksen vanavedessä

Jaa LinkedInissä
Jätä yhteydenottopyyntö