Henkilökuva: Sini Vilhusen työpäivä muodostuu tilitoimistojen auttamisesta

Sini Vilhunen aloitti Maestrolla ohjelmistoasiantuntijana syksyllä 2019. Sitä ennen laskentatoimen tradenomi oli ehtinyt työskennellä tilitoimistossa kirjanpitäjänä ja palkkahallinnossa sekä maakuntien palvelukeskuksessa, jossa hänen työhönsä kuului mm. toimia palkkahallintosovelluksen pääkäyttäjänä ja palkkahallinnon prosessien kehittäjänä.

Halu työskennellä ohjelmistotoimittajan palveluksessa toi Sinin Maestrolle, jossa hänen työnkuvaansa kuuluu Maestro tilitoimistojen tukipyyntöjen koordinointi ja käsittely, projektipäällikkönä toimiminen käyttöönottoprojekteissa sekä palkkahallinto-osion käyttökoulutus. Asiakastyön ohella Vilhunen tekee myös ohjelmistotestausta.

”Työni on sisällöltään varsin monipuolista, mutta kaikessa on keskiössä tilitoimistojen elämän helpottaminen”, Vilhunen kertoo.

Suhde tilitoimistoihin

Vilhunen on päivittäin yhteydessä sekä vanhoihin että uusiin asiakkaisiin. Helppo lähestyttävyys on tärkeää, ja ensimmäinen kontakti uuteen asiakkaaseen syntyy heti käyttöönoton aloituspalaverissa.

”Tulen uusille asiakkaille tutuksi heti käyttöönoton valmistelussa. Olen mukana aikatauluttamassa käyttöönottoprojektia ja myöhemmin toimin osana projektitiimiä, jossa vastaan erityisesti palkanlaskuun liittyvistä asioista”, Vilhunen kertoo.

”Usein asiakkaita mietityttää erityisesti projektin aikataulut, uuden omaksuminen sekä historiatiedon siirto vanhasta järjestelmästä Maestroon. Lisäksi kysymyksiä tulee usein ohjelmiston käyttöön liittyvistä yksityiskohdista.”

”Käymme koko projektitiimin voimin nämä asiat asiakkaan kanssa läpi ja toimitamme jälkikäteen vielä samat ohjeet kirjallisina. Uuden ohjelmiston käyttöönotto on aina iso muutos tilitoimistolle ja meidän tehtävänämme on tehdä siitä mahdollisimman sujuvaa asiakkaalle”, Vilhunen toteaa.

Kehitysehdotuksia ja laajennushuolia

Ison osan työpäivästä muodostaa myös pitempään Maestroa käyttäneiden tilitoimistojen tukipyyntöihin vastaaminen sekä muu kommunikaatio.

”Jos tilitoimisto on ottanut vastikään käyttöönsä jonkin uuden toiminnon Maestrosta, saattaa siihen liittyen tulla kysymyksiä pitempään ohjelmistoa käyttäneiltä tilitoimistoilta. Samoin päivitysten jälkeen kysymyksiä voi herätä”, Vilhunen kertoo.

”Paljon tulee myös kehitysehdotuksia ohjelmistoon liittyen, mikä on mielestäni erittäin positiivista. Haluamme olla helposti lähestyttäviä ja tilitoimistojen kanssa samalla puolella.

Kaikki kehitysehdotukset kirjaamme ylös ja toimitamme ne tuotepäälliköille, jotka arvioivat ehdotuskohtaisesti, mitkä johtavat toimenpiteisiin ja millä aikataululla”, Vilhunen kertoo.

Ongelmien nopea ratkaiseminen on kriittisiä

Vaikka työnkuvaan kuuluu monenlaisia muitakin asioita, tiedostavat Maestrolaiset, että tilitoimistoilta tulevat tukipyynnöt ovat korkein prioriteetti.

”Tässä työssä on pidettävä aina mielessä, että tilitoimistojen arkea rytmittävät viikoittaiset, kuukausittaiset sekä vuosittaiset joustamattomat deadlinet. Tämän vuoksi meidän on kyettävä vastaamaan tukipyyntöihin nopeasti palveluaikojen puitteissa. Prioriteetiltaan tukipyynnöt menevät aina kaiken muun ohitse”, Vilhunen sanoo.

Parasta työssä on jatkuva oppiminen

Tilitoimistojen kanssa työskentelyssä parasta on Vilhusen mukaan näiden ammattitaidon näkeminen ja siitä oppiminen.

”Tilitoimistojen työntekijöiltä löytyvän tietotaidon määrä liittyen eri yhtiömuotoihin, toimialoihin ja ajankohtaisiin ilmiöihin on valtava. Se, että itse pääsen työni kautta kohtaamaan tuota osaamista, on työni parhaita puolia. Pysyn itsekin näin ajan hermolla ja opin samalla jatkuvasti uutta.

Koen, että oma tehtäväni ohjelmistoasiantuntijana on opastaa tilitoimistojen työntekijöitä Maestron käytössä siten, että he pystyvät soveltamaan osaamistaan parhaalla mahdollisella tavalla. En vain ratkaise akuuttia ongelmaa, vaan pyrin opettamaan ohjelmiston logiikkaa siten, että asiakkaat pysyvät jatkossa soveltamaan osaamistaan itsenäisesti vielä tehokkaammin.

Tässä työssä pääsee auttamaan ja vastavuoroisesti oppimaan sekä kehittymään. Se on hyvä yhdistelmä”, Vilhunen toteaa lopuksi.

Lue lisää Maestron kokonaisuudesta tilitoimistoille.

Edellinen artikkeli

Henkilökuva: Antti Viiliäisen mukaan tärkeintä myyntityössä on asiakkaan tarpeiden ymmärtäminen

Seuraava artikkeli

Estääkö taloushallinnon automaation puute reaaliaikaisen tiedon saamisen yrityksen talouden nykytilasta??

Jaa LinkedInissä
Jätä yhteydenottopyyntö