Tilitoimisto ohjelmistotoimittajan heittopussina

Tilitoimistoille suunnattujen ohjelmistojen markkinassa tapahtuu huomattavia muutoksia: Ohjelmistokehittäjä kertoi lopettavansa pitkän linjan ammattilaistyökalun Tikonin kehittämisen, ja että Tikoniin tehdään enää vain lain vaatimat päivitykset. Tämä on herättänyt monet tilitoimistot pohtimaan vaihtoehtojaan jatkon suhteen, sillä onhan tärkeää, että ohjelmisto pysyy kehityksessä mukana.

Tilitoimiston on kuitenkin syytä olla tarkkana sulhasehdokkaita tarkastellessaan, sillä tilaisuus tekee opportunistin. Jos tarkkaavaisuus herkeää, saattaa löytää itsensä maksamasta mahdotonta hintaa, toimivansa puutteellisella työkalulla tai huomata, että tilitoimisto on vain ylenkatsottava välikappale toimittajan liiketoiminnassa.

 

Tilitoimiston kannalta tämä tarkoittaa sitä, ettei luotettavan toimittajan löytäminen ole itsestään selvää.

Kannattavan tilitoimiston liiketoiminta muodostuu kahdesta asiasta:

  • Osaavista ihmisistä.
  • Näiden tarpeisiin suunnitelluista työkaluista.

Tähän taustaan peilaten tilitoimistoyrittäjän arki ei vaikuta järin kiitolliselta, kun näistä kahdesta kriittisestä asiasta toinen ei ole itsestään selvä. Monet tilitoimistoalaa palvelevat ohjelmistotalot eivät yksinkertaisesti tunnu olevan asiakkaidensa puolella.

Yhden ongelman monet kasvot

Hinnoittelu on yksi tärkeimmistä asioista, joka erottelee ohjelmistoja toisistaan. Esimerkiksi transaktioiden määrään perustuvat kustannukset voivat paperilla kuulostaa edullisilta, mutta transaktioiden määrä ei ole aina verrannollinen tilitoimiston tekemään laskutettavaan työhön. Pienilläkin yrityksillä voi olla paljon transaktioita, eivätkä nämä kykene tai halua maksaa tilitoimiston mahdollisesti tarjoamista talouspäällikkö- tai controller-palveluista. Loppuasiakas päätyy maksamaan jotakuinkin saman summan palveluista, mutta tilitoimisto jää nuolemaan näppejään.

Toinen tärkeä erottava tekijä on ohjelmiston käsittämien toimintojen laajuus. Ammattilaisille suunnatut tilitoimistotyökalut ovat luonteeltaan monimutkaisia, koska yleensä tilitoimistolla on useita asiakkaita ja näillä asiakkailla on erilaisia tarpeita. Tällöin yksinkertaistetut suurelle yleisölle suunnatut työkalut eivät riitä, ja aidosti kattavan sekä toimivan ohjelmiston kehittäminen nollasta ei tapahdu muutamassa vuodessa. Tämä tarkoittaa sitä, että Tikonin kaltaisesta ammattilaistyökalusta vaihtoa miettivät joutuvat mahdollisesti pohtimaan vaihtoa ratkaisuun, joka ei ole samalla tasolla kuin vanha työkalu. Vaihtaminen varmasti tehtäisiin mieluummin yhdenvertaiseen tai mielummin jopa parempaan ratkaisuun.

Toisinaan näkee myös toimittajia, joiden palvelun keskiössä on tilitoimiston asiakas. Tämä ei sinänsä ole väärä lähtökohta. Mutta se muodostuu ongelmaksi, jos toiminta ilmenee siten, että ratkaisuja markkinoidaan suoraan loppuasiakkaille luvaten, että tilitoimistoa on jatkossa helppo vaihtaa. Tilitoimiston ylenkatsominen palveluketjussa on tällöin suorastaan loukkaavaa. Miten tähän perustuva suhde toimittajan ja tilitoimiston välillä voisi mitenkään olla terveellä pohjalla?

Tilitoimisto keskiöön

Tilitoimiston, joka miettii ohjelmiston vaihtamista kannattaakin arvioida tulevaa toimittajaa seuraavin kriteerein:

  • Ovatko tämän hinnoitteluperusteet sellaiset, joilla kykenet tekemään kannattavaa liiketoimintaa?
  • Onko kyseessä suora kilpailijasi?
  • Ovatko tarjottavat ratkaisut toiminnallisuuksiltaan riittävät?

Ohjelmistotoimittajalta voi myös vaatia asioita. Ja vähintä, mitä toimittajalta tulisi vaatia on se, ettei tämä aktiivisesti estä tilitoimistoa tekemästä kannattavaa liiketoimintaa. Toimittajan ja tilitoimiston välisen yhteistyön tulisi perustua kumppanuuteen, ja kumppanuuden tulisi perustua yhteisiin tavoitteisiin.

Yhteisistä tavoitteista johdetussa kumppanuudessa molemmat toimivat yhteistyössä palvellakseen loppuasiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla.

Tulevaa toimittajaa onkin hyvä arvioida kahdella tasolla:

  • Miten heidän ratkaisunsa palvelee tilitoimistoa.
  • Miten he palvelevat tilitoimistoa.

Jos ohjelmiston vaihtaminen on käynyt teillä mielessä, lataa maksuton ”Tilitoimisto-ohjelmiston vaihtajan opas”.

Lataa opas täältä!

 

Lue myös blogimme: Tilitoimisto – vaadi nämä 5 asiaa ohjelmistotoimittajaltasi.

Matti Iivarinen
Liiketoimintajohtaja, Maestro Verso

 

Edellinen artikkeli

Tilitoimisto – vaadi nämä 5 asiaa ohjelmistotoimittajaltasi

Seuraava artikkeli

Pitkäaikainen asiakkaamme Autosalpa Oy:lle Kouvolan kaupungin yrittäjäpalkinto

Jaa LinkedInissä
Jätä yhteydenottopyyntö