B2B-asiakkaiden ostokäyttäytyminen muuttui – muutuitko sinä?
Tapahtuma järjestettiin Helsingissä 14.2.2018. Mukana oli 65 innokasta kuulijaa. Tilaisuudessa keskityimme ostamisen muutokseen ja selvitimme yrityspäättäjiltä miten B2B – asiakkaasi ostavat.
Kiitokset kaikille osallistujille!
Kooste ohjelmasta:
Avaussanat ja johdanto, Matti Riivari, Maestro
Selvitimme yrityspäättäjiltä kuinka he tänään ostavat, mitä tunnuslukuja seurataan ja mitkä tekijät vaikuttavat verkkokaupan kannattavuuteen?
Koostimme näkemyksen kipupisteistä, oston esteistä ja siitä mikä houkuttelee ostamaan. Mitä tulisi huomioida ja mitä kehittämällä saadaan aikaan tuloksia?
Lataa Matti Riivarin esitysaineisto: Matti Riivari Ostaminen muuttui
Key Note-puheenvuoro B2B-kaupan tulevaisuudesta:
Minkälaisissa päätöksissä ns. löysä raha liikkuu? Tutkittua tietoa uuteen katteeseen johtavasta myynnistä ja ostamisesta, Petri Parvinen, Strategisen markkinoinnin ja johtamisen professori, Aalto-yliopisto
Lataa Petri Parvisen esitysaineisto: Petri Parvinen Löysä raha ja B2B-ostopäätökset
Ostaminen tänään -paneelikeskustelu
Mukana keskustelussa ovat Harry Nyström, Canon Oy ; Petri Parvinen, Aalto-yliopisto, Timo Häkkinen, MicroMedia Oy; Leevi Parsama, eComGrowth –hanke. Keskustelun juontaa Matti Riivari.
Key note -puheenvuoro
Petri Parvinen
Petri Parvinen on toiminut dosenttina ja professorina Helsingin kauppakorkeakoulussa, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa ja Aalto-yliopiston tuotantotalouden laitoksella. Vierailevana tutkijana Parvinen on toiminut muun muassa Stanfordin yliopistossa 2009 – 2013.
Tutkimustoiminnassa Parvinen on keskittynyt liiketoimintayksiköiden kasvun, kannattavuuden ja kansainvälistymisen johtamiseen. Meneillään on tutkimushankkeita muun muassa vaikuttavuudesta, liiketoimintamalleista, e-myynnistä, palveluliiketoimintaan siirtymisestä ja arvolähtöisestä myyntityöstä.
Maestron tutkimukset suomalaisesta kaupasta

Osaako ostajaa
Millaista on suomalaisten yrityspäättäjien ostokäyttäytyminen? Kysyimme suomalaisilta kaupan alan päättäjiltä, miten he ostavat. Lähes 600 vastaajaamme kertoivat, millaisia ongelmia he ostajina kohtaavat ja millaisia ovat heidän odotuksensa ostajina. Mitkä ovat yrityspäättäjien motivaattorit uusintaostoille ja missä ovat ostamisen esteet?

Tunteella vai tiedolla?
Liiketoiminnan pyörittämisen tuloksena syntyy paljon dataa, josta pitäisi osata louhia esiin oikeita lukuja. Kun johdetaan tiedolla, jää tuurille vähemmän sijaa. Mutta mihin liiketoiminnan tunnusluvuista päättäjät yleensä kiinnittävät katseensa päivittäin ja mitkä taas jäävät vähälle huomiolle?

Mikä nakertaa verkkokaupan katteen?
Verkkokaupan katteensyöjät ovat erilaisia kompastuskiviä, jotka luovat ylimääräisiä ja ehkä jopa arvaamattomia kustannuksia verkkokaupan pitäjälle. Nämä voittoa ahmivat tuholaiset vievät katteen lisäksi myös henkilöresursseja. Monet katteensyöjät ovat myös huomaamattomia, mutta aiheuttavat hiljalleen suuria turhia menetyksiä.
Tallenteita aiemmista tapahtumista:
13.4. Unelmien Kauppapaikka® Kuluttajan valta ja ostokäyttäytymisen muutos
Mitä tarkoittaa kuluttajan valta? Mihin kauppiaiden on modernissa maailmassa varauduttava? Vieraina Lundia Oy:n toimitusjohtaja Michaela von Wendt sekä Aalto-yliopiston professori Lasse Mitronen.
15.6. Unelmien Kauppapaikka® Maksaminen. Kauppiaan vai kuluttajan valinta?
Mitä kauppiaan pitäisi ajatella maksamisen tulevaisuudesta? Mikä on kokonaisnäkymä maksamiseen? Mikä on maksamisen tulevaisuus? Vieraina Pekka Keisu Oulun Korusta sekä professori Lasse Mitronen
10.10. Unelmien Kauppapaikka® Kaupan kansainvälistyminen
Kauppa kansainvälistyy vauhdilla. Miten suomalaiset yritykset voivat vahvistaa kilpailukykyään kansainvälisesti ja toisaalta pärjätä kilpailussa ulkomaisten kilpakumppanien kanssa? Vieraina Kaj Wikström ja Lasse Mitronen