OSAATKO OSTAJAA?

Tehdäänkö B2B-myyntiä teillä myyjän vai ostajan ehdoilla?

Myyntiä tutkitaan paljon, mutta kuinka hyvin yritykset ovat selvillä siitä, millaisia ovat ostajien odotukset ja toiveet. Jotta myyntiä voidaan kehittää ja tehostaa, täytyy tietää, mikä ostajille on tärkeää.

Millaista on suomalaisten yrityspäättäjien ostokäyttäytyminen?

Kysyimme suomalaisilta kaupan alan päättäjiltä, miten he ostavat. Lähes 600 vastaajaamme kertoivat, millaisia ongelmia he ostajina kohtaavat ja millaisia ovat heidän odotuksensa ostajina. Mitkä ovat yrityspäättäjien motivaattorit uusintaostoille ja missä ovat ostamisen esteet? Koostimme vastauksista selkeän graafisen raportin.

TUNNETKO OSTAJASI? LATAA TUTKIMUSRAPORTTI MAKSUTTA

Graafinen tutkimusraportti

Täytä alla oleva lomake ja saat maksuttoman tutkimusraportin sähköpostiisi. Raportti sisältää visuaalisessa ja tiiviissä muodossa kyselyn keskeisimmät tulokset. Siitä selviää, millaisia ovat ostajien odotukset ja toiveet ja mikä on B2B-ostajalle tärkeää.

TUTKIMME B2B-OSTAMISTA

*

1. Yritysostajat ovat vasta siirtymässä verkkokauppaan

Tutkimuksen mukaan lähes kaikki vastaajat tekevät verkkokaupan kautta 0-25% yrityksen ostoista. Joka kolmas toivoo vuonna 2020 tekevänsä verkossa jopa puolet kaikista ostoistaan. Aiemman verkkokauppaa koskevan tutkimuksemme mukaan kuitenkin vain reilu puolet b2b-yrityksistä tarjoaa verkkokauppaa ostokanavaksi.

*

2. Henkilökohtaisella myyntityöllä on suuri merkitys

Lähes kaikki vastaajat ovat sitä mieltä, että henkilökohtaisella myyntityöllä ja sen laadulla on ostamisen kannalta suuri merkitys Myös myyntiyön laadulla on väliä, sillä 83 % vastaajista on vaihtanut toimittajaa, kun myyjä ei ole vastannut kysymyksiin riittävän nopeasti.

*

3. B2B-kaupassa nopeaa toimitusaikaa ei lasketa tunneissa – eikä edes päivissä 

Yritysten välisessä kaupassa ollaan vielä kaukana kuluttajien toimitusaikavaatimuksista. Hieman yli puolet vastaajista kokee pitkäksi vasta yli viikon toimitusajan. Vain 8% on sitä mieltä, että jo 2-5 päivän toimitusaika on liian pitkä.

*

4. Tarjolla oleva tuotetieto vaikuttaa ostopäätökseen merkittävästi 

80% vastaajista jättää usein tai joskus oston tekemättä puuttuvien tai vaillinaisten tuotetietojen vuoksi. 72 % kertoo tutustuvansa tuotteeseen tai palveluun verkossa ennen ostopäätöstä.

*

 

KUTSU MAESTRO PAIKALLE

Kiinnostuitko tutkimuksen tarkemmista tuloksista? Ota meihin yhteyttä, niin tulemme avaamaan tutkimusta tarkemmin. Katsotaan samalla, miten voimme yhdessä helpottaa asiakkaidenne ostoprosesseja eli tehostaa myyntiänne.

Puhelin 0207 505 777 tai myynti@maestro.fi

Jätä yhteystietosi

Jaa LinkedInissä
Jätä yhteydenottopyyntö