Johdetaanko liiketoimintaa summamutikassa?

Liiketoiminnan pyörittämisen tuloksena syntyy paljon dataa, josta pitäisi osata louhia esiin oikeita lukuja. Kun johdetaan tiedolla, jää tuurille vähemmän sijaa. Mutta mihin liiketoiminnan tunnusluvuista päättäjät yleensä kiinnittävät katseensa päivittäin ja mitkä taas jäävät vähälle huomiolle?

Me halusimme tietää

Teetimme suomalaisilla kaupanalan päättäjillä kyselyn, jonka avulla selvitimme, miten yrityksen tärkeitä tunnuslukuja luetaan ja käsitellään tällä hetkellä. Mitä lukuja seurataan päivittäin? Entä mitkä kiinnostavat vasta sitten, kun liiketoiminnassa alkaa mennä huonosti? Koostimme 306 yrityspäättäjän vastauksista tiiviin graafisen raportin.

LATAA TUTKIMUKSEN TULOKSET MAKSUTTA

Graafinen tutkimusraportti - Tunteella vai tiedolla

Täytä alla oleva lomake ja saat maksuttoman tutkimusraportin sähköpostiisi. Raportti sisältää visuaalisessa ja tiiviissä muodossa kyselyn keskeisimmät tulokset.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

TUTKIMME LIIKETOIMINNAN TÄRKEITÄ TUNNUSLUKUJA

1. Päättäjiä kiinnostavat enemmän tulot kuin menot

Tutkimuksen mukaan yrityspäättäjät näyttävät olevan kiinnostuneempia siitä, mistä rahaa tulee kassaan kuin mistä sitä lähtee ulos. Myynnin lukuja seurataan tiheästi, ostamisen kuluja harvemmin.

*

2. Hyvin harvoja lukuja seurataan edes viikoittain

Tyypillisimmin tunnuslukuja seurataan kuukausittain. Päivittäisistä raporteista useimpia kiinnostavat liikevaihdon kasvu, myynti ja kate sekä varastosaldot.

*

3. Yrityksiä johdetaan usein kokemuksella ja fiiliksellä

Yritysjohtajat tekevät päätöksiä lähes yhtä paljon perustuen intuitioon ja kokemukseen kuin lukuihin ja raportteihin. Johtajat tekevät myös ison osan raporteista itse.

*

4. Osa luvuista kiinnostaa vasta, kun yrityksen talous heikkenee

Esimerkiksi lyhyen ajan maksuvalmiutta tai rahti- ja materiaalikuluja aletaan seurata vasta, kun yrityksen taloudellisen tilanteen ennustetaan heikkenevän.

*

5. Kuluttajayritykset seuraavat tarkemmin kuin B2B-yritykset

Kuluttajayritykset seuraavat lähes kaikkia tarkasteltuja raportteja useammin kuin B2B-yritykset, riippumatta minkäkokoisesta tai minkä alan yrityksestä oli kyse.

KUTSU MAESTRO PAIKALLE

Maestron työkaluilla tulkitset ja yhdistät tärkeitä tunnuslukuja liiketoimintaa hyödyttävällä tavalla. Ota yhteyttä, niin laitetaan raportit ojennukseen ja kokonaisvaltainen tieto käyttöön.

Ota meihin yhteyttä tai jätä yhteystietosi meille, niin laitetaan homma rullaamaan!

Puhelin 0207 505 777 tai myynti@maestro.fi

Jaa LinkedInissä
Jätä yhteydenottopyyntö