Ostolaskujen käsittely – kuukausittain toistuva piina

Ostolaskujen käsittely – kuukausittain toistuva piina

Ostolaskujen käsittely on usein hidas, monivaiheinen ja jopa epämiellyttävä prosessi. Laskujen tarkastaminen on usein hankalaa ja hyväksyntä tarvitaan useammalta henkilöltä. Asianomaiset saattavat kokea ostolaskujen tarkastamisen vaivalloiseksi ja vastahakoisuus hidastaa käsittelyprosessia entisestään. Kuulostaako tutulta?

Laskuja saattaa saapua monesta kanavasta: osa tulee verkkolaskuina, osa sähköpostissa ja saattaapa joukkoon mahtua vielä joitakin paperisiakin laskuja. Laskut on ensin haalittava kasaan ja tarkastettava. Sen jälkeen ne tulee kierrättää asianomaisten hyväksyttävänä ja lopulta maksaa.

Ostolaskuja on usein määrällisesti paljon ja hyväksyjiä voi olla useita. Prosessin monivaiheisuuden vuoksi pienikin viivästys voi aiheuttaa maksun myöhästymisen. Seuraavaksi saapuukin maksumuistutus viivästyskoron kera.

Jos sama toistuu joka kuukausi, on selvää, että kalliiksi tulee ja aikaa hukataan paljon.

Ongelman taustalla piilee hankala prosessi ja puutteelliset välineet

Haluan uskoa, ettei kukaan tarkoituksella tee asioita vaikeimman kautta ja aiheuta siksi ylimääräistä vaivaa sekä kustannuksia. Syy on pikemminkin se, että toimintamalli on laskujen tarkastajalle ja hyväksyjälle turhan hankala, ja muut asiat koetaan tärkeämmiksi.

Laskuja käsittelevän henkilön kannalta tarkastamisen ja hyväksymisen pitää olla mahdollisimman helppoa.

Toinen tärkeä huomio liittyy tilitoimistoyhteistyöhön. Jos yrityksen kirjanpidon halutaan olevan ajan tasalla joka hetki, tulisi tiedon maksetuista laskuista kantautua mahdollisimman nopeasti myös tilitoimistolle.

Lupaamme Maestro tilitoimistojen asiakkaille helpotusta ostolaskujen käsittelyyn

Epätoivoon ei kuitenkaan ole syytä. Maestroa käyttävän tilitoimiston asiakkaana teillä on nimittäin mahdollisuus helpottaa yrityksenne arkea ottamalla käyttöön Maestron sähköinen ostolaskujen käsittely.

Helppokäyttöinen sovelluksemme ratkaisee läpinäkyvyyteen, kierrättämiseen ja hyväksymiseen liittyvät haasteet yrityksessänne. Kaikki suoritetut maksut kulkeutuvat automaattisesti myös tilitoimistonne tietoon ja tallentuvat sähköiseen arkistoon.

Sovellus on käytettävissänne kaikilla laitteilla kännykästä lähtien, ja toistuville laskuille voidaan määrittää hyväksymis- ja tarkastuskierto.

Hyväksyminen ja maksaminen onnistuu ajasta ja paikasta riippumatta muutamassa sekunnissa.

Jos olette kiinnostuneet suoraviivaistamaan ostolaskujen käsittelyä yrityksessänne, varaa 15 minuutin esittely kanssani ja tutustu sovelluksen käyttöön omin silmin.

Tanja Miettunen

Varaa 15 minuutin esittely
Edellinen artikkeli

Miksi Mäkelän Auto ja MetroAuto suosittelevat Maestroa?

Seuraava artikkeli

Kun hallinnolliset työt hallitsevat vapaa-aikaa, on aika automatisoida ne

Jaa LinkedInissä
Jätä yhteydenottopyyntö