Vaadi palvelua, älä raportteja

Myyntitilanteen keskustelua:

”Saako teiltä sitten tilinpäätökseen tulkinta-apua?”

”Ei, ei saa. Me autamme sinua ymmärtämään yrityksen tilanteen ja tulevaisuuden näkymät joka kuukausi.”

Nykypäivänä taloushallinnon ohjelmistoista saa kaiken kattavia, kaiken näköisiä, värisiä, muotoisia ja fonttisia raportteja. On hienoa lähettää numeroa ja käppyrää edellisestä kuukaudesta asiakkaalle. Mutta then what? Mitä yrittäjän, yrityksen päättäjän pitäisi näistä tulkita? Pitäisikö heidän osata tulkita?

Ensimmäiseen kysymykseen vastaus: Nothing.

Toiseen kysymykseen vastaus: paljon tärkeitä asioita menneestä sekä nykytilasta, ja niiden avulla rakentaa pohjaa ajatuksille tulevasta.

Kolmanteen kysymykseen vastaus: Kyllä, mutta ei oletusarvoisesti ilman apua.

Taloushallinnon ammattilaisen tehtävänä ei ole vain syöttää tietoa ja laatia raportteja ja lähettää niitä eteenpäin.

Kaikki tositteet sisässä, alvit check, ilmoitukset check, raportit check, homma hoidossa! No ei ihan.

Taloushallinnon ammattilaisen tulee ymmärtää asiakkaan toimintaa ja nähdä mikä vaikuttaa mihin ja millä aikavälillä. Joku kuukausi ollaan plussalla ja joskus miinuksella, mutta miksi. Miltä vertailuluvut näyttävät? Mitä suunnitelmia yrittäjällä on? Mihin ollaan menossa? Ollaanko sinne pääsemässä? Karoliina Mykkänen Ovidoor

Kyllä, tämä vaatii viitseliäisyyttä ja tahtoa olla enemmän kuin tallentaja. Tämä on sitä mitä nyky-yritysmaailmassa tarvitaan ja kaivataan, ja toivottavasti enenevissä määrin vaaditaan. Ja tähän kaikkeen tämän aikakauden ohjelmistot ja prosessit taipuvat.

Palatakseni ihan alkuun. Kyllä meiltä toki saa tilinpäätöksen tulkinta-apua. Tavoitteemme on, ettei kukaan tule pyytämään sitä.

 

Edellinen artikkeli

Tilitoimistoyrittäjän visio sähköisestä toimintaympäristöstä todellisuudeksi vuodessa

Seuraava artikkeli

Kaupan kansainvälistymistä ohjaavat asiakkaat ja markkinamahdollisuudet

Jaa LinkedInissä
Jätä yhteydenottopyyntö