Taloudenhallinta

Toimi tehokkaasti, minimoi kustannukset, konsultoi

Sähköinen taloushallinto samassa järjestelmässä asiakkaan kanssa antaa mahdollisuuden joustavaan työnjakoon, ja tehostaa samalla tilitoimiston sisäisiä prosesseja huomattavasti. Samalla se antaa asiakkaallesi mahdollisuuden valita tehtävistä ne, jotka hän hallitsee ja haluaa hoitaa.

Aikaa säästyy jokaisessa vaiheessa niin tilitoimistolta kuin asiakkaaltakin. Ja reaaliaikainen taloustieto on tuotettavissa vain, jos asiakas osallistuu aktiivisesti tiedontuottamiseen.

Asiakkaasi saa ajantasaiset raportit, enemmän faktatietoa ja aikaa tuottavaan työhön sekä liiketoimintansa kehittämiseen. Sähköisen taloushallinnon palvelut mahdollistavat korkealaatuisten palveluiden tuottamisen asiakkaillesi.

taloudenhallinta

Tilitoimiston tehtävät

  • Noutaa tiliotteet päivittäin ja siirtää kirjanpitoon
  • Kuittaa reskontrat päivittäin
  • Toimittaa kausiveroilmoitukset verottajalle sähköisesti
  • Toimittaa kausiveron maksutiedot asiakkaalle
  • Toimittaa graafiset raportit asiakkaan sähköiselle työpöydälle

Asiakas voi hoitaa omatoimisesti

  • Laskujen maksamisen
  • Myyntilaskujen tekemisen
  • Ostolaskujen kirjaamisen
  • Toimittaa kuitit sähköisessä muodossa tilitoimistoon
  • Päivittäisen reaaliaikaisen kassatilanteen ja saatavien seurannan

Kuinka oikean tiedon varassa asiakkaasi tekee liiketoiminnallisia ratkaisuja?

Pelkkä pankkitilin saldo on erittäin huono tapa arvioida yrityksen rahatilannetta.  Tilitoimiston myyntityön kannaltaa asiakas kannattaakin ohjata käyttämään asiakkaan työkalupakkia täydellisenä, myyntilaskutuksesta ostolaskuihin. Tällöin tilitoimisto voi antaa asiakaslupauksen, jota on vaikea ylittää. Kyseessä on lupaus täysin reaaliaikaisesta taloustilanteesta.

Tähän tietoon kuuluu pankkitilien saldon ohella tiedot myyntisaatavista, ostoveloista, alv-veloista ja sotuveloista. Jos tiedot ovat hajanaisia tai eri järjestelmissä, yrittäjän tilanne jää vain arvailujen varaan ja tilitoimistossa pirisee puhelin turhankin edestä.

Kun palvelussa on myös sähköinen työpöytä, kaikki tiedot ovat asiakkaan käytössä 24 tuntia vuorokaudessa. Sähköiselle työpöydälle voidaan myös tuottaa reaaliaikainen maksuvalmiusennuste. Tätä parempaa asiakaspalvelua saa asiakas hakea pitkään.

Pureudu päivän polttaviin teemoihin

Kirjanpitäjän roolia voidaan muuttaa lähemmäs konsultointia, kun kirjanpitäjä osaa yllättää asiakkaan tarkalla informaatiolla ja tarjota oleellisia tietoja päätöksenteon tueksi. Edullisin tilanne on, kun käytössä on järjestelmä, jossa on yhdessä kokonaisuudessa mahdollisimman laaja valikoima kirjanpidon toimintoja. Hyvän järjestelmän ansiosta kirjanpitäjä huomaa poikkeamia nopeasti, samoin asiakkaalle voidaan tuottaa proaktiivista tietoa – ei katsoa pelkästään peräpeiliin.

Esimerkkinä tästä on vaikkapa maksuvalmiusennuste. Maksuvalmiusennuste-työkalu kertoo asiakkaasi lähiviikkojen rahoitusennusteen. Tiedot ennusteeseen kerätään ilman käsityötä Maestron muista osista, ja ennuste tehdään asiakkaan maksukäyttäytymisen perusteella.

Myös raportointi asiakkaan tilanteesta on tärkeää. Raportit on rakennettava yhdessä asiakkaan kanssa, jotta ne varmasti tukevat päätöksentekijää. Maestrossa raportoinnissa on aina mukana koko tapahtumahistoria tapahtumarivitasolla. Myös vertailu on tehty helpoksi. Tulos- ja tasevertailuja voidaan tarkastella monipuolisesti, esimerkiksi lukuisia jaksoja rinnakkain ja kvartaaleittain.

Kaikki raportit voidaan viedä yhteen paikkaan sähköiselle työpöydälle. Asiakkaan ei tarvitse erikseen pyytää edellisten kausien tilinpäätös- ja tasetietoja. Sama pätee kuukausittaiseen raportointiin.

Hyvä neuvo on konsultoinnin alku.

Jaa LinkedInissä
Jätä yhteydenottopyyntö