Mobiilimaksaminen – askel kohti digitaalisempaa tulevaisuutta

Mobiilimaksaminen on nykyaikaa

Mobiilimaksaminen on tasaista vauhtia nousemassa kuluttajan kannalta tärkeäksi maksukeinoksi maailman digitalisoituessa ympärillä alati kiihtyvää vauhtia. Kuluttajien maksutottumuksien muuttuessa myös tarjottavan palvelun tulee heijastaa näitä uusia, alati kehittyviä tarpeita. Suomessa mullistavaa muutosta kohti mobiilimaksamista ei ole vielä tapahtunut, mutta varsinkin nuorempien kuluttajien ikäluokassa käteismaksut vähenevät ja kiinnostus matkapuhelinta hyödyntäviin palveluihin kasvaa päivä päivältä. Mobiilimaksaminen ei ole vielä täysin ongelmatonta, mutta sen toimivuus kehittyy nopeaa vauhtia.

Tässä artikkelissa esittelemme alkuun mobiilimaksamisen perusteita ja terminologiaa, jonka jälkeen kerromme tarkemmin Suomessa hyödynnettävistä palveluntarjoajista sekä sovelluksista.

Mobiilimaksaminen pähkinänkuoressa – Millaista se on Suomessa?

  • Matkapuhelimella suoritettavaa maksamista
  • Yleisin toimintamalli suomalaisessa mobiilimaksamisessa on pitkään ollut puhelinsoittojen ja tekstiviestien hyödyntäminen (esimerkiksi matkalipun maksaminen tekstiviestillä)
  • Toinen malli on pankkien tarjoama mobiiliraha sekä digiraha (kuluttaja siirtää verkkopankin kautta rahaa omaan sähköiseen mobiilirahakukkaroon, jota voi hyödyntää kuten käteistä rahaa)
  • Kuluttajan kannalta mielenkiintoisinta on NFC-teknologian (Near Field Communication) hyödyntäminen lähimaksamisessa

NFC-teknologia tiivistettynä:

  • NFC-yhteensopiva matkapuhelin viedään lukulaitteen lähelle
  • Suurin osa NFC-maksuista ei vaadi asiakkaalta tunnistautumista
  • NFC-yhteensopivaa maksukorttia hyödyntäessä palvelu nopeutuu, kun tunnuslukua ei tarvita

Matkapuhelinta hyödyntäessä asiakkaan ei tarvitse kantaa pankkikorttia mukanaan

Mobiilimaksaminen on turvallista

 

Tärkeintä mobiilimaksamisen potentiaalin ja sen tulevan levikin suhteen on ymmärtää teknologian kehittymisen merkitys matkapuhelinten suhteen. Älypuhelimien yleistyessä myös vakiomallien kommunikaatio- sekä tietoturvaominaisuudet ovat kehittyneet riittävälle tasolle mobiilimaksamisen yleistymiseen. Tämä mahdollistaa myös kortilla tapahtuvaa lähimaksamista kalliimpien ostoksien maksamisen.

Muun muassa sormenjälkitunnistuksen ja muun turvallisuusteknologian kehittyminen kuluttajapuhelimissa mahdollistaa pankkijärjestelmien voimakkaamman hyödyntämisen turvallisesti. Suomessa lukupäätteiden tarjoaminen toimii harvoilla toimialoilla enää kilpailuetuna, mutta esimerkiksi tarjouksien liittäminen mobiilimaksamiseen on vieläkin suhteellisen uutta kauppatoiminnassa.

Palveluntarjoajat ja mobiilimaksusovellukset Suomessa

Kuluttajan näkökulmasta palveluntarjoajat rajoittuvat Suomessa mobiilimaksamisen puolesta muutamaan vaihtoehtoon. Mobiilimaksaminen on Suomessa keskittynyt vielä paljon itse matkapuhelinlaskun hyödyntämiseen pankkitietojen sisällyttämisen sijaan. Kuluttajien kiinnostuksen kasvaessa uusia vaihtoehtoja on kuitenkin tuotu nopeasti tarjolle. Apple-puhelinten omistajat joutuvat ainakin vielä toistaiseksi odottamaan Apple Payn saapumista Suomeen, sillä Applen järjestelmä on lukittu muilta toimijoilta.

Osuuspankki: Pivo

 

Osuuspankin juuri lanseerattu Pivo-palvelu on kehittynein vaihtoehto mobiilipohjaiseen lähimaksamiseen. Pivo tarjoaa kuluttajalle:

  • Maksutapahtumien hoitamisen NFC-tuetulla Android-puhelimella
  • K-Plussa-pisteiden keräämisen lähimaksamisen yhteydessä
  • Mahdollisuuden seurata omia ostotapahtumia sekä kulutusta sovelluksen sisäisesti
  • CityShoppari-alennusetukatalogin sovellukseen yhdistettynä

Kaiken kaikkiaan Pivon kohdalla voidaankin jo puhua asiakkaalle tuotetusta lisäarvosta, ja sen käyttö tulee varmasti kasvamaan nopealla vauhdilla vuoden 2016 edetessä.

Danske Bank: Mobile Pay

Danske Bankin Mobile Pay -sovellus tarjoaa vastaavanlaisia mahdollisuuksia käyttäjilleen. Muita ominaisuuksia:

  • Rahansiirto pelkkien puhelinnumeroiden välityksellä muiden Mobile Pay –käyttäjien tilille
  • Toimii kaikkien suomalaisten pankkien maksukorteilla
  • Rajoitteena sovelluksen vaatima erilainen lähitunnistusjärjestelmä, jolloin toimivia maksupäätteitä löytyy huomattavasti muita vaihtoehtoja vähemmän

Muut vaihtoehdot Suomessa asioidessa:

  • Nordea Pay (vastikään julkaistu, sovellus vielä testi-vaiheessa mutta saatavilla)
  • Elisa Lompakko (lähimaksumahdollisuus, vaatii kuitenkin tietynlaisen SIM-kortin)
  • DNA Täpäkkä (mobiilimaksamista varten lähinnä netissä, Prepaid-tyylinen saldonlataus)
  • Lähitulevaisuudessa kansainvälisten mobiilijättien Apple Pay, Android Pay sekä Samsung Pay rantautuvat myös todennäköisesti Suomeen

Yllämainittujen sovellusten kehittymisen ohella suomalaisten kuluttajien saataville ilmestyy varmasti uusiakin vaihtoehtoja lähivuosina. Palveluiden yleistymisen kannalta tärkeintä on tarjota kuluttajalle jokin selkeä etu muihin maksuvaihtoehtoihin nähden. Seuraavassa artikkelissamme kerromme tarkemmin kuluttajan tarpeisiin vastaamisesta mobiilimaksamisen suhteen.

 

Edellinen artikkeli

Tilitoimistoyrittäjä, millaista asiakaskuntaa tilitoimistosi pystyy palvelemaan?

Seuraava artikkeli

Tilitoimistoyrittäjän visio sähköisestä toimintaympäristöstä todellisuudeksi vuodessa

Jaa LinkedInissä
Jätä yhteydenottopyyntö