Suomen Kampaamo­kauppa/­Hairlekiini-ketju kasvaa ja luottaa Maestron kassajärjestelmään

Suomen Kampaamokauppa/Hairlekiini-ketju kasvaa ja luottaa Maestron kassajärjestelmään

Hairlekiini on täyden palvelun parturi-kampaamo ja hiuskosmetiikan erikoismyymälä. Se on vuonna 1989 perustettu, yhdeksällätoista paikkakunnalla toimiva valtakunnallinen kampaamoketju, joka työllistää lähes 200 hiusalan ammattilaista. Huipputyöhön tarvitaan ammattilaistason välineet – olipa kyse sitten saksista tai taloushallinnon ohjelmistosta. Niinpä ketjun kassajärjestelmän toimittajaksi valikoitui Maestro.

Haussa yhteistyökumppani

”Me ryhdyimme jo viime syksynä etsimään yhteistyökumppania. Kassajärjestelmä oli se ykkösasia, jota lähdettiin hakemaan, mutta samalla etsittiin yhteistyötä sellaisen yrityksen kanssa, jossa järjestelmään voisi yhdistää taloushallinnon puolen niin että saataisiin mahdollisimman helposti tietoa siirtymään, Hairlekiinin myyntipäällikkö Tiina Hakkarainen kertoo.

Hairlekiinilla oli ensin harkinnassa toinenkin vaihtoehto, mutta toisella palveluntarjoajalla ei ollut tarjota taloushallinnon puolelle soveltuvaa ratkaisua – Maestrolla oli. Ja aivan samoin kuin jokainen kampaamoasiakas haluaa juuri itselleen sopivan leikkauksen Maestron ohjelmistotoimituksessa järjestelmään on tehty Hairlekiinia varten toimialakohtaisia ratkaisuja, jotta toimenpiteet kirjautuisivat kirjanpitoon mahdollisimman helposti.

Ketjun keskitetty hallinta avainasemassa

Maestron konesalipalvelun kautta toimiva ohjelmisto mahdollistaa sen, että hallinto pääsee johtamaan myyntiä ja seuraamaan myymälöiden tilannetta reaaliaikaisesti missä vain. Ennakko-odotukset uuden ohjelmiston tuomista eduista ovat suuret.

”Odotukset on korkealla. Meillä on vähän henkilökuntaa hallinnossa ja ennen kaikkea sinne tavoitellaan säästöä ajankäyttöön”, Hakkarainen toteaa.

Tärkeä tavoite on myös ajankohtaisen ja reaaliaikaisen tiedon saanti ja seuraaminen.

”Iso harppaus entiseen tilanteeseen on se, että päästään näkemään reaaliaikaisesti ja päivätasolla, minkälaista kassaa liikkeet tekevät. Tieto liikkuu nopeammin ja helpommin ja on ajan tasalla heti.”

Maestron järjestelmä auttaa välttämään virheostoja. Osa Hairlekiinin ostoista tehdään keskitetysti hallinnon kautta, joten jatkossa ketjussa ei tule sellaista tilannetta, että ostotilanteessa ei tiedetä, tarvitaanko jotain tuotetta jossakin liikkeessä vai ei.

”Henkilökuntaa helpottaa isosti se, että on ajan tasalla oleva varastosaldo ja voidaan liikuttaa tavaraa pisteestä toiseen. Sitä kautta ei tehdä virheostoja mutu-tuntumalla”, Hakkarainen kertoo.

Uusissa myymälöissä käyttöönotto onnistuu omin voimin

Ohjelmiston käyttöönotosta Hairlekiinilla on vain positiivisia kokemuksia. Uusissa liikkeissä järjestelmä on erityisen helppo ottaa käyttöön, kun taustalla ei ole entistä ohjelmistoa. Ensimmäisillä kerroilla oli mukana Maestron projektihenkilöstöä, mutta sittemmin Hairlekiini on laajentuessaan huolehtinut itse käyttöönotosta.

”Itse ohjelma on ollut todella helppokäyttöinen, ja porukka on päässyt siihen todella hyvin sisälle, ja ongelmatilanteissa on voitu olla Maestron projekti-ihmisiin yhteydessä ja saatu heti apua.”

Jatkossa Maestron ohjelmistomoduuleita voi olla Hairlekiinin käytössä laajemminkin.

”Tulevaisuus näyttää, mitä muuta Maestrolla on meille tarjolla. Ensimmäinen askel on se, että opitaan käyttämään näitä ohjelmia, joita meillä jo on”, Hakkarainen toteaa.

Jaa LinkedInissä
Jätä yhteydenottopyyntö