Sunkoru Oy saa tukea Maestron toiminnan­ohjauksesta

Sunkoru Oy saa tukea Maestron toiminnanohjauksesta

Oululainen Sunkoru Oy on vähittäiskauppaan keskittyvä korualan yritys, joka työllistää yrittäjän lisäksi kaksi henkilöä. Yritystä perustettaessa vuonna 2007 henkilöstöresurssit ovat rajalliset, ja yritys halusi keskittyä myyntiin. Kaikki muut toiminnot, kuten seppätoiminta ja kirjanpito, yritys on päättänyt ostaa ulkoisena palveluna.

Heti yrityksen perustamisvaiheessa Sunkoru haki myynnin tueksi mahdollisimman tehokasta järjestelmää tukemaan jokapäiväisiä toimia. Oman haasteensa asetti vähäinen tietotekniikan tuntemus. Maestron järjestelmä tarjosi tilanteeseen ratkaisun.

”Tärkeä asia Maestrossa oli, että sen avulla voimme tunnistaa asiakkaat ja heidän haluamansa tuotteet. Lisäksi voimme kätevästi käyttää ulkoisia kirjanpitopalveluita”, kertoo Sunkorun toimitusjohtaja Aki Keisu.

Ei tarvetta erilliselle kanta-asiakasjärjestelmälle

Sunkorussa arvostetaan erityisesti sitä, että asiat saadaan tehtyä kerralla kunnolla. Asiakkaan yhteystiedot ja ostotapahtuma kirjautuvat ostotilanteessa järjestelmään. Kertakirjaus päätyy kirjanpitäjälle asti ilman, että tapahtumaan tarvitsee uudelleen koskea. Myöhemmin tapahtumia on helppo poimia ja seurata, mitä on ostettu ja millainen kate on ollut. Näin tuotteen menestyksen analysointi on helppoa. Samalla järjestelmä korvaa erillisen kanta-asiakasjärjestelmän.

”CRM-järjestelmien hallinta, huolto ja ylläpito on hankalaa. Maestro pysyy jatkuvasti ajan tasalla ja kunnossa. Tämä on äärimmäisen tärkeää perustettaessa pientä yritystä. Maestron kanssa kaikki käy erittäin helposti”, Keisu kertoo.

Sunkoru harkitsi myös muita järjestelmätoimittajia, mutta Maestron kertakirjaus oli houkutteleva ajatus, joka on osoittautunut myös toimivaksi. Asiakkaat ja tuotteet tunnistetaan ja varaston menekki nähdään helposti. Järjestelmä tukee myös pienen yrityksen markkinointitoimenpiteitä.

”Kohdennetussa tekstiviesti- ja sähköpostimarkkinoinnissa Maestrosta on valtavasti hyötyä. Toimenpiteet ovat huomattavasti hallittavampia ja kustannustehokkaampia kuin esimerkiksi suuressa sanomalehdessä mainostaminen. Voimme kosiskella kohdennetusti esimerkiksi 100 asiakasta, jolloin tuotteen riittävyys tai palveluiden varmistaminen on helpompaa. Pienikin yritys saa Maestrosta paljon irti kun vain tekee perustyön kunnolla. Sitä on sitten helppo hyödyntää”, Keisu kuvailee.

Konesaliin keskittäminen poistaa it-huolet

Sunkoru on ulkoistanut myös tietokoneosaamisensa. Jopa yrityksen kassajärjestelmä toimii konesalissa Lappeenrannassa.

”Meidän ei tarvitse tehdä muuta, kuin naputella ostot kassaan. Ammattilaiset hoitavat mahdolliset ongelmat. Järjestelmä toimii pienessä yrityksessä älyttömän hyvin, kun päivällä voimme keskittyä kaupantekoon. Suunnittelun, varastoseurannan ja tilaukset voi tehdä vaikka kotona, tukussa tai tavarantoimittajan luona”.

Keisu myöntää, että alussa yritys pelkäsi palvelun ulkoistamista. Ensimmäisen toimintavuoden aikana ei kuitenkaan ole ollut ainuttakaan ongelmaa. Oma kassajärjestelmä on ollut mukana jopa messuilla.

”Messuilla maksetaan käytännössä kaikki ostokset korteilla. Jos kortinlukijaa ei olisi mukana, emme voisi myydä messuilla lainkaan. Kassajärjestelmä on verkkoyhteydessä konesaliin, josta näemme reaaliajassa varastotilanteen sekä ostot. Korttimaksut toimivat moitteettomasti”, Keisu kuvailee.

Järjestelmä tehostaa kirjanpitpa ja tuo selvää säästöä

Maestro on ollut toimiva ratkaisu kirjanpidossa. Nykyaikainen ja ammattitaitoinen tilitoimisto, joka pystyy käyttämään asiakkaan järjestelmää, on selkeä etu. Tämä tuo myös kustannussäästöjä.

”Pystymme hyödyntämään tilitoimiston ammattitaitoa paljon tehokkaammin. Tilitoimistolla on niin ikään yhteys konesaliin, joten kuittien ja muun materiaalin lähettäminen on todella pientä. Kertakirjaukset ovat kirjanpitäjän tiedossa välittömästi. Konesalin ansiosta organisaatiomme voi olla pieni ja keskittyä myyntiin ilman lisähallintoa”, Keisu kertoo.

Toimiva yhteistyö tuo kasvua myös tulevaisuudessa

Maestro tarjoaa runsaasti eri moduuleita, joista yritys pystyy poimimaan tarvitsemansa. Sunkorulla on käytössä muun muassa kassajärjestelmä, kirjanpito ja palkanlaskenta. Yhteistyö Maestron ja Sunkorun kesken on sujunut hyvin.

”Maestro on kotimainen yritys, joka tuntee asiakkaansa. Heitä kiinnostaa aidosti se, että asiakkaan järjestelmä toimii. Asiakkaalle on selkeä etu, kun järjestelmätoimittaja tuntee heidät”.

Yhteistyön sujuminen näkyy myös käytössä

”Atk-osaamisemme on olematonta. Käytämme järjestelmää rohkeasti, mutta mitään emme ole onnistuneet rikkomaan. Maestro hoitaa muutokset etänä konesaliin”.

Sunkoru on laajentamassa toimiaan ja avaa pian toisen myymälän. Yrityksen kasvutavoitteet ovat kovat, ja Maestron järjestelmä tukee niitä. Konesali antaa mahdollisuuden pyörittää suurempaakin yritystä pienellä henkilökunnalla.

Jaa LinkedInissä
Jätä yhteydenottopyyntö