Rinta-Joupin Autoliike Oy: Tiedon kulku helpottui ja nopeutui heti Maestron avulla

Miten Maestro vakuutti Rintajoupin business controller Kim Hämäläisen?

Rinta-Joupin Autoliike Oy on 60-vuotias suomalainen autoliike, jolla on 14 toimipistettä ympäri maata. Ennen Maestroa heillä oli ollut käytössään sama taloushallinnon ohjelma 25 vuoden ajan.

-Toiminnan laajentuessa kasvoimme ulos vanhasta ohjelmasta. Kävimme tutustumassa veljesliike J. Rinta-Joupin valitsemaan uuteen ohjelmistoon mutta emme vakuuttuneet siitä täysin. Muistin Maestrolta saamani mainoksen ja otin yhteyttä Jyrki Pesoseen. Muista myyntimiehistä poiketen Jyrki kuunteli tarpeitamme.

Tiedon kulku helpottui ja nopeutui heti Maestron avulla

Rinta-Joupin Autoliike Oy on 60-vuotias suomalainen autoliike, jolla on 14 toimipistettä ympäri maata. Seitsemässä niistä tarjotaan myös huolto- ja varaosapalveluita. Rinta-Joupin Autoliike edustaa yhdeksää automerkkiä sekä kahdeksaa matkailuauto ja –vaunumerkkiä. Yritys työllistää 250 henkilöä.

Aiemmin Rinta-Joupin Autoliike Oy:llä oli käytössään 25 vuoden ajan sama taloushallinnon ohjelma, jossa jokainen toimipiste kirjasi tapahtumat omalla paikkakunnallaan.

– Toiminnan laajentuessa ja toimipisteiden lisääntyessä ”kasvoimme ulos” ohjelmasta. Seuranta oli hankalaa ja tiedon kulku hidasta, kertoo business controller Kim Hämäläinen.

– Kirjanpidon aineisto ei ollut sähköisessä muodossa, laskujen skannausta ei ollut. Oli myös tarvetta nopeuttaa tiedon valmistumista kuukauden vaihteessa.

Maestro lähti liikkeelle asiakkaan tarpeista

– Kävimme tutustumassa veljesliike J.Rinta-Joupin valitsemaan uuteen ohjelmistoon, mutta emme vakuuttuneet siitä täysin. Tutustuimme monien muidenkin autoliikkeiden ratkaisuihin. Olin jo aiemmin saanut mainoksia Maestrolta ja sieltä oli jäänyt mieleen yksi lause, jossa sanottiin, että heillä on autoliikkeille jokin osio. Sen perusteella kaivoin mainoksen esiin ja otimme yhteyttä Maestroon, Hämäläinen kuvailee.

Jyrki Pesonen Maestrolta tuli Rinta-Joupin Autoliikkeeseen esittelemään ohjelmistoa.

– Hän pomppasi kyllä esiin muista esittelijöistä. Jyrki oli asiantunteva ja lähti liikkeelle siitä, kuinka meillä tehtiin asiat nyt ja kuinka ne voitaisiin tehdä Maestrolla. Kaikki muut myyntimiehet pitivät vain kalvosulkeisia. Tuntui, että Maestrolla kuunneltiin nimenomaan meidän tarpeitamme.

Toimipisteet huomioitiin ratkaisuissa

Maestro tarjosi Rinta-Joupin Autoliike Oy:lle ratkaisun, joka kattaa taloushallinnon, sähköisen ostolaskujen käsittelyn ja kierrätyksen sekä kassatoiminnot. Lisäksi toiminnanohjausjärjestelmät, huollon Automaster ja autokaupan WebSales, on integroitu muuhun järjestelmään niin, että tieto niistä siirtyy automaattisesti kirjanpitoon. Tulossa on myös yhteys ostolaskujärjestelmästä WebSalesiin, jotta kulut voidaan kohdistaa suoraan rekisterinumeron perusteella oikean auton kuluketjuun.

– Maestro teki meille ostolaskujen käsittelyyn paikkakuntakohtaiset yritykset, niin että laskutkin voidaan skannata paikkakuntakohtaisesti. Se on ollut tosi hyvä ratkaisu.

Käytännön kirjanpidossa on myös merkittävää se, että työn tekee edelleen sama tilitoimisto kuin aiemmin, vaikka heillä ei ole käytössään Maestroa. Kirjanpitäjä oli mukana opettelemassa ohjelmiston käytön ja tekee työnsä nyt Maestrolla, jota Rinta-Joupin Autoliike Oy käyttää verkon välityksellä Maestron konesalista käsin.

Suurin helpotus ostolaskujen käsittelyssä

– Ostolaskujen sähköisen käsittelyn helppoutta on meillä moni kiitellyt. Se on myös suurin muutos entiseen, eniten käytännön työskentelyä auttava osa, toteaa Kim Hämäläinen. – Kun ennen kaikki laskut kirjattiin käsin, myös tietojen haku vaati faksaamista, soittelua, mappien kaivamista. Nyt kaikki löytyy klikkaamalla Maestrosta.

Kun taloushallinnon ohjelmistoa on nyt käytetty ensimmäinen kokonainen vuosi, Hämäläinen toteaa, että sisään on päästy hyvin.

– Tuloslaskelman voi ajaa vaikka päivittäin ja myynnit sekä ostot ovat siinä käytännössä mukana reaaliajassa. Tulokset kiinnostavat myös eri toimipisteiden vetäjiä ja he saavat tiedot heti. Ennen kuun vaihteen tilannetta joutui odottelemaan kunnes alv jo painoi päälle.

– Vientierittelyitä on mahdollista saada tilistä kuin tilistä ja ohjelman kautta pääsee suoraan porautumaan laskulle.

Business controller Hämäläinen onkin sitä mieltä, että Rinta-Joupin Autoliike teki oikean valinnan valitessaan Maestron.

-Ohjelmistoja on markkinoilla pilvin pimein, mutta minä voin hyvin suositella Maestroa, hän sanoo.

Jaa LinkedInissä
Jätä yhteydenottopyyntö