Faunatar tekee huoletonta lemmikki­eläintarvike­kauppaa Maestrolla

Faunatar tekee huoletonta lemmikkieläintarvikekauppaa Maestrolla

 Eläinkauppa pyörii pilven reunalla

Noin pari vuotta sitten Faunatar-ketjun toimitusjohtaja Johanna Valo oli painajaismaisessa tilanteessa: IT ei auttanut pyörittämään eläinkauppojen liiketoimintaa, vaan pyöritti 24 myymälän henkilökuntaa siihen malliin, että kauppiaat olivat hermostuneita ja yleinen ilmapiiri tulehtunut. Taustalla oli franchising-ketjun epäonninen kassajärjestelmän vaihdos, joka johti siihen, että tieto ei liikkunut luotettavasti ja myymälöissä käytettiin valtavasti aikaa virheiden korjailuun.

Tietojärjestelmä oli jo toinen kolmen vuoden sisällä, joten muutoksiin oltiin kyllästyneitä. Vaan ei auttanut – Valo ryhtyi etsimään kolmatta vaihtoehtoa ja törmäsi Maestroon. Ohjelmistotalo kiehtoi siksi, että se oli kotimainen toimija, jolta saattoi odottaa joustavutta. Päätöksen ratkaisivat järjestelmän tärkeät ominaisuudet eli linkitettävyys suoraan kirjanpitoon sekä pilvipalvelu. Korkea käytettävyys on tärkeää Faunatar-ketjulle, joka toimii ostoskeskuksissa ja vaikka sunnuntaisinkin, myyntiä on tehtävä silloin, kun ihmiset ovat liiikkeellä. Samoin tuoterekisteri (esim. muutama tuhat kalalajia – niitä harvoja kaupan aloja, joissa varasto voi lisääntyä itsestään!) täytyy kyetä päivittämään jokaisesta myymälästä nopeasti.

Luottamus lunastettava nopeasti

Maestron kaupan alan liiketoimintajohtaja Matti Riivari kertoo, että Maestro joutui haastavaan tilanteeseen, jossa sen oli kyettävä lunastamaan IT:hen syvästi pettyneen asiakkaan luottamus nopeasti. Kuten arvata saattaa, ongelmiin kyllästynyt kauppiaskunta ei suhtautunut positiivisesti taas uuteen tietojärjestelmään. Maestro kuitenkin pisti parastaan ja toimitti myynnin järjestelmät ja koko toiminnanohjausjärjestelmän kaikkiin myymälöihin kahdessa kuukaudessa. Vuoden aikana pilvipalvelussa on ollut vain kaksi lyhyttä katkosta, joista molemmat on saatu korjattua nopeasti.

Luottamus on palautettu ja Valon mukaan ilmapiiri on taas sellainen, että myymälöissä keskitytään ydinasioihin eli itse liiketoimintaan. Faunatar haluaa erottua markkinoilla ketjuna, joka on aidosti eläinten asiantuntija – ja jonka henkilökunnalla on aikaa neuvoa asiakkaita kunnolla. Kyseessä on erikoiskaupan ala, jossa palvelu on yhdistettävä vahvasti tuotteseen, eli kauppatavarana on lemmikin hyvinvointi, ei ruokapurkki hyllyltä.

Kasvu jatkuu Maestron kanssa

Sittemmin ketju on laajentunut jo yli kolmeenkymmeneen myymälään, ja Maestro kykenee lisäämään uuden myymälän nopeasti mukaan pilven reunalle. Uudet myymälät saavat IT:n koko pakettina, johon kuuluu myös taloushallinto Maestron kumppanitilitoimiston kautta. Nyt suunnitteilla on myös eläinkaupan vieminen verkkoon – vain tarvikkeet tosin, marsut ja undulaatit annetaan edelleen hyviin koteihin myymälästä käsin.

Jaa LinkedInissä
Jätä yhteydenottopyyntö