Delta-konserni tehosti ketjun johtamista ja karsi kustannuksia Maestron järjestelmällä

Delta-konserni tehosti ketjun johtamista ja karsi kustannuksia Maestron järjestelmällä

Suomen suurimpiin autoalan yrityksiin kuuluva Delta-konserni on ottanut käyttöön Maestron taloushallinto- ja kassajärjestelmät. Maestron järjestelmien ansiosta Delta on saavuttanut merkittäviä työaikasäästöjä, karsinut kustannuksia, muuttanut liiketoimintaprosessinsa läpinäkyviksi ja vähentänyt rutiinitöiden määrää.

Delta korvasi Maestron järjestelmällä neljä erillistä taloushallinnon ohjelmistoa. Lisäksi järjestelmään liitettiin kassajärjestelmä. Uusi ratkaisu karsii monia työläitä ja päällekkäisiä työvaiheita, jolloin resursseja voidaan kohdistaa tuottavampaan työhön.

Hankinta oli harkittu päätös

”Aiemmat ohjelmistot eivät joustaneet yrityksemme kasvun mukana. Esimerkiksi konsernituloksen kokoaminen kesti aikaisemmin yhdestä kahteen työpäivään, mutta nyt sama työ hoituu muutamassa sekunnissa. Samalla virhemahdollisuus pienenee merkittävästi, kun numeroita ei enää naputella käsin”, kertoo Deltan tietohallintopäällikkö Markku Kurki.

Ratkaiseva tekijä järjestelmän valinnassa oli se, että Maestro pystyi integroimaan kassajärjestelmän saumattomasti taloushallintojärjestelmään. Aikaisemmin Deltalla ei ollut kassajärjestelmää, vaan toimipisteet lähettivät päivän myynnistä tositteet laskentapalveluihin, jossa suuri osa työajasta kului puuttuvien kuittien metsästykseen ja virheiden selvittämiseen.

Prosessit läpinäkyviksi

Erityisesti erikoiskaupan ketjuille soveltuva ratkaisu on muuttanut Deltan liiketoimintaprosessit läpinäkyviksi ja tehostanut ketjun johtamista. Deltan johto saa käyttöönsä aiempaa luotettavammat ja reaaliaikaisemmat raportit. Raportteja voidaan myös tuottaa aiempaa useammin, sillä nyt ne saadaan käyttöön vaivattomasti.

”Konsernihallinnossa voidaan nyt napinpainalluksella tuottaa raportti esimerkiksi koko konsernin Alfa Romeoiden myynnistä. Yhtä vaivattomasti voidaan nähdä, mitä vaikkapa Kuopion Delta-Autossa on viimeisen tunnin aikana myyty. Myös eri toimipisteiden kuluja on helppo vertailla. Jos jossain toimipisteessä jotkin tietyt kulut ovat selvästi suuremmat kuin muualla, voidaan harkita esimerkiksi kyseisen palvelun kilpailuttamista paikkakunnalla”, sanoo Deltan group controller Anu Mäkelä.

”Deltan järjestelmä on hyvä esimerkki siitä, miten kertakirjaamiseen perustuvalla yhtenäisellä tietojärjestelmällä voidaan saavuttaa merkittäviä työaika- ja kustannussäästöjä. Samalla tehostuu liiketoiminnan johtaminen, kun yhdellä silmäyksellä nähdään, mitä ketjun eri osissa tapahtuu. Käytettäessä Maestron ratkaisua myös uudet toimipisteet on tarvittaessa helppo integroida osaksi järjestelmää”, toteaa Maestron hallituksen puheenjohtaja Turo Puittinen.

Jaa LinkedInissä
Jätä yhteydenottopyyntö