Tilitoimistoyrittäjä – millaisia asiakkaita tilitoimistosi pystyy palvelemaan?

Moni tilitoimistoyrittäjä pohtii oman asiakaskuntansa rakennetta yritystoiminnan eri vaiheissa.

Yrittäjyyden alkuvaiheessa haalitaan usein asiakkaiksi jokainen kynnelle kykenevä asiaa sen kummemmin miettimättä. Tämä on toki luonnollista ja täysin ymmärrettävääkin. Yritystoiminnan kasvaessa tulee luultavasti kuitenkin eteen tilanne, jossa tekeekin jo mieli jo karsia asiakkuuksia ja erikoistua enemmän johonkin omalta tuntuvaan toimialaan. Ja tietenkin – luonnollisesti kasvuhakuisella tilitoimistoyrittäjällä silmissä siintävät isommat asiakkuudet.

Erikoistuminen ja kasvu onnistuvat helpommin jos mietit kuntoon kaikkein tärkeimmän – palvelukokonaisuuden. Yllätys! Palvelukokonaisuudella tarkoitan tässä nyt kaikkea sitä, mitä tarjoat asiakkaallesi tilitoimistosi peruskirjanpitopalvelujen lisäksi. Millaisia työkaluja liiketoiminnan hoitamiseen, kuinka ajantasaista tietoa liiketoiminnan kehittämiseen, kuinka mobiilisti asiakkaasi pystyy toimimaan – tiivistettynä, miten helpotat asiakkaasi arkea?

Helpota asiakkaasi arkea yhden luukun mallilla

Olemme viimeisen vuoden-parin aikana saaneet tilitoimistoasiakkailtamme hyvin samankaltaista viestiä – tilitoimistojen asiakkaat vaativat ja ostavat kokonaisuutta ja sujuvuutta. Ei niinkään enää erikseen ohjelmistopalvelua ja asiantuntijapalvelua. Asiakkaat eivät enää miellä eroa ohjelmiston ja palvelun välillä – joten puhutaan siis yhden luukun mallista. Asiakaskuntasi näkökulmasta tämä signaali on tärkeää poimia ajoissa.

Yhden luukun malli korkostuu eritysesti silloin, kun suuremmat yritykset tai konsernit ostavat palveluita – joten jos tähtäimessäsi ovat suuremmat asiakkaat, ota tämä trendi tosissasi. Tulevat asiakkaasi olettavat saavansa tilitoimistostasi myös liiketoiminnan hoitamiseen tarvittavia palveluja – kuten vaikkapa ratkaisun myyntilaskutukseen tai asiakashallintaan. Ja muista – asiakasta tuskin kiinnostaa se, miten palvelu syntyy tai mitä tekniikkaa palvelujesi tuottamiseen tarvitaan. Asiakas haluaa vain että arki helpottuu. Ja parhaiten helpotat sitä niin, että laajennat omaa palvelukokonaisuuttasi peruskirjanpitopalveluista eteenpäin – yhden luukun malliksi.

Myy helppoutta

  • Kysy ensin, mitkä asiat vievät yrittäjältä liikaa aikaa. Onko se esimerkiksi ostolaskujen hallinnointi joka on pakko tehdä iltaisin työpäivän jälkeen? Vai myyntien kirjaaminen? Vaiko kenties palkat?
  • Tarkenna vielä, kuinka asiat hoituvat tällä hetkellä? Onko käytössä oikeat työkalut? Ja mieti vielä, pystytkö tarjoamaan riittävän työkalupakin?
  • Kysy kuinka paljon asiakkaasi haluaa itse osallistua töiden tekemiseen niin, että tilitoimisto hoitaa osan ja asiakas hoitaa oman osuutensa?
  • Tarjoa ratkaisu – yksi kokonaisuus, yksi selkeä hinta!

Entä ohjelmistotalosi – saatko heiltä riittävät eväät tähän kaikkeen?

Jotta voit helpottaa asiakkaasi arkea ja tarjota palvelukokonaisuutta yhden luukun mallilla, tarvitset siihen luotettavan kumppanin. Ohjelmistotalon jolla on valmius hoitaa tilitoimistollesi nämä edellytykset kuntoon. Ohjelmistotalon on siis pystyttävä:

  • Tarjoamaan laajasti muitakin kuin taloushallinnon ohjelmistoja.
  • Varmistamaan valittujen ohjelmistojen toimiminen taloushallinnon järjestelmän kanssa, jotta työn tehokkuus säilyy.
  • Antamaan riittävästi tukea palvelukokonaisuutesi kehittämisessä.

Vaadi ohjelmistokumppaniltasi siis sellaista kokonaisuutta, jolla pystyt helpottamaan omien asiakkaidesi elämää. Jos avaat tämän kokonaisuuden omasta tilitoimistojärjestelmästäsi, helpotat merkittävästi vielä omaakin elämääsi. Kun annat asiakkaasi tehdä osan yhteisistä töistänne, tuotat tilitoimistollesi selkeää säästöä työajassa ja parannat melkoisesti työn tehokkuutta. Tilitoimistohan ei voi järkevästi tehdä asiakkaan puolesta myyntilaskutusta eikä tarkistaa esimerkiksi ostolaskuja. Tämä työ kuuluu asiakkaalle, mutta oikeanlaisella työkalupakilla asiakas tekee tämän työn suoraan tilitoimiston järjestelmään.

KATSO TÄSTÄ KUMPPANUUSJOHTAJA MATTI RIIVARIN VIDEO AIHEESTA

Jaa LinkedInissä
Jätä yhteydenottopyyntö