Taustatuen Terveisiä: Mitä Siperia opetti viidessä vuodessa kirjanpitäjänä?

Taustatuen Terveisiä: Mitä Siperia opetti viidessä vuodessa kirjanpitäjänä?

Minullahan se kirjanpitäjän työ tilitoimistossa oli alussa aika pitkälti sitä normaalia kirjanpitäjän rutiinia – eli laskutusta, yritysten perustamista, tilikarttojen muokkaamista ja sen sellaista.

Pikkuhiljaa siirryin enemmän näiden perinteisten asiakkaiden hoitamisesta etäasiakkuuksiin ja enemmän sähköistä taloushallintoa haluavien asiakkaiden hoitamiseen. Siitä sitten työnkuva monipuolistui mukavasti, eli pääsin myymään sen tilitoimiston palveluja, olemaan mukana käyttöönotoissa ja myös niissä asiakkaan koulutuksissa. Ja lopulta toimin myös asiakaspalvelussa sen käyttöönoton jälkeen.

Tätä kaikkea kun teki lähes viiden vuoden ajan, tuli kyllä aika hyvä näkemys siitä, minkälaista se kirjanpitäjän arki parhaimmillaan – tai miksei pahimmillaankin – oikein on.

Ja se Siperia tietenkin opetti hyvin – nyt sitä osaa aika hyvin ajatella asioita asiakkaiden kautta. Ja projektipäällikkönä kun olin myyjien mukana melkeinpä sieltä ensi tapaamisesta saakka, tiedän suurin piirtein mitä asioita pitää huomioida missäkin vaiheessa, tai mitä pitää tajuta kysyä. Nykyään tietysti itse myyjänä hyödynnän näitä kokemuksia.

Ja aika isona asiana myöskin se, mihin sen tilitoimiston täytyy osata valmistautua kun järjestelmää ollaan vaihtamassa. Aika usein halutaan tinkiä esimerkiksi koulutuksen määrästä, ja se on minusta väärä paikka säästää. Sen näkee oikeastaan joka kerran, miten paljon tyytyväisempiä käyttäjät on silloin kun sitä koulutusta saadaan tarpeeksi ja se on jaksotettu sopivasti – eli ettei tule liikaa tietoa liian nopeasti. Ja samalla kyllä huomaa senkin, miten sen uuden järjestelmän hyödyntäminenkin lähtee ihan eri tavalla käyntiin.

Toinen tärkeä asia minusta on tulevien käyttäjien informoiminen uudesta järjestelmästä – elikkä jotta sen uuden järjestelmän käyttöönotto olisi mahdollisimman sujuvaa, olisi hyvä muistaa ottaa ne kirjanpitäjät huomioon riittävän ajoissa – ja tietysti yleensäkin kertoa heille miksi uutta järjestelmää ollaan hankkimassa ja mitä hyötyä se tuo tilitoimistolle.

Ihannetilannehan voisi tietysti olla sellainenkin, että ainakin osa kirjanpitäjistä otetaan mukaan jo siihen hankintaprosessiin. Ainahan se ei tietenkään ole mahdollista, mutta kyllähän se tulevilla käyttäjillä varmasti lisäisi tyytyväisyyttä, kun pääsee itse vaikuttamaan siihen, minkälainen se tuleva oman arjen tärkein työkalu on. Ja näkee jo hyvissä ajoin, miten paljon se vähentää vaikka niitä päivittäisiä rutiineja.

Eli – terveisiä vain kaikille kirjanpitäjille ja tilitoimistoyrittäjille. Tiedän minkälaista se teidän arki on ja minkälaisten asioiden kimpussa sitä päivittäin painiskellaan. Ja ihan täysillä halutaan olla mukana auttamassa teitä!

Vilkaisehan tästä vielä Jessen pohdiskeleva video!

Jos haluat ottaa yhteyttä myyntiimme, Antti Viiliäisen tavoitat puhelimella numerosta 0207 505 627, ja Juha-Pekka Mikkosen eli Miisun numerosta 0207 505 730.

Liiketoimintajohtaja Matti Iivarisen tavoitat numerosta 0207 505 733. Etulinjan Miehet tavoitat myös sähköpostilla osoitteessa etunimi.sukunimi@maestro.fi.

Jaa LinkedInissä
Jätä yhteydenottopyyntö