Etulinjan Miehet puhuvat: Onko palkanlaskenta kannattavaa liiketoimintaa?

Etulinjan Miehet puhuvat: onko palkanlaskenta kannattavaa liiketoimintaa?

(Äänessä tällä kertaa tilitoimistomyynnistämme Antti Viiliäinen.)

Tilitoimistojen kanssa keskustellessani olen törmännyt muutamaan otteeseen siihen, että palkanlaskentaa ei välttämättä pidetä kannattavana liiketoimintana tilitoimistolle. Näin usein onkin, mutta silloin kyse on tilitoimiston käyttämän palkanlaskentajärjestelmän hinnoitteluperiaatteesta.

Lähtökohtaisesti tärkeimmät asiat palkkahallinnon tehokkuuden osalta lienevät kiistämättömästi asiansa osaava palkanlaskija – sekä häntä tukeva tehokas palkanlaskentaohjelma. Tilitoimiston asiakaskunta arvostaa palkkalaskennan asiantuntijoita. Palkkalaskenta onkin useasti monen yrittäjän ensimmäisiä asioita, jotka ulkoistetaan oman yrityksen ulkopuolelle. Palkanlaskennan oikeellisuus on yrittäjälle tärkeää, jotta palkat ovat oikeana päivänä oikeanlaisina työntekijöiden pankkitileillä. Kun palkanlaskenta on ulkoistettu tilitoimistoon, on tilitoimisto vastuussa palkanlaskennan oikeellisuudesta. Tällöin yrityksellä on yksi huoli vähemmän kannettavanaan.

Maestron asiakaskunnassa osaava palkanlaskija varustettuna tehokkaalla järjestelmällä voi hyvinkin päästä jopa 1 000 palkkapussin kuukausitahtiin. Henkilöstökuluihin peilaten palkkalaskennan kate voi tällöin pyöriä parhaimmillaan jopa 50-60 %:n tasossa. Tätä kannattavampaa liiketoimintaa tilitoimistolle lienee ainoastaan yrityskonsultointi? Lähtökohtaisesti palkanlaskenta on siis hyvin todennäköisesti kannattavampaa, kuin peruskirjanpidon tarjoaminen.

Mistä se palkanlaskennan kate sitten oikein syntyy?

Kuten tuossa aikaisemminkin tuli mainittua, edellytyksenä hyväkatteiselle palkanlaskennalle ovat toki asiansa osaava palkanlaskija sekä tehokas järjestelmä. Mikäli palkkapussit koostuvat tuntitiedoista, niin tällöin myös erilaisten liittymien rooli kasvaa. Palkanlaskentaohjelmaan on oltava mahdollista tuoda esimerkiksi erilaisista työvuorosuunnittelujärjestelmistä tuntitiedot vaivattomasti ja tehokkaasti. Myöskään vuosi-ilmoitusten ynnämuiden asioiden käpistelyyn ei saa mennä ylimääräistä aikaa, vaan ne on saatava suoraan järjestelmästä palkanlaskennan perusteella.

Palkkahallinnon ulkoistamisen avulla tilitoimistolle avautuu mahdollisuus myös lisäpalvelujen myymiseen asiakasyritykselle.

Palkanlaskennan ulkoistamisen myötä asiakas teettää yleensä tilitoimistolla myös muut palkkahallintoon liittyvät työt, kuten työtodistukset ja Kelan ilmoitukset. Näiden lisäpalveluiden osalta työstä jäävä kate on tilitoimistolle useissa tapauksissa vielä varsinaista palkanlaskentaa parempi.

Tilitoimiston näkökulmasta palkanlaskennan tehokkuutta entisestään lisäävä tekijä voi olla myös esimerkiksi se, että palkanlaskija erikoistuu jonkin tai joidenkin toimialojen erityisosaajaksi. Tällöin on mahdollista päästä sarjatyöhön näiden toimialojen osalta. Yksi tilitoimiston palkanlaskennan kannattavuuteen olennaisesti vaikuttava tekijä on myös palkanlaskentajärjestelmän hinnoitteluperiaate. Tilitoimiston näkökulmasta järjestelmän hinnan tulee olla kiinteä. Mikäli järjestelmän hinta perustuu palkkapusseihin, niin tällöin palkanlaskennan kannattavuus kärsii auttamattomasti.

Mitä mieltä sinä olet?

 

Vilkaisehan tästä vielä Etulinjan Miesten hauskan pohdiskeleva video. Jossa muuten Antti avautuu siitä, miten hän nukkuu samassa sängyssä tilitoimistoyrittäjän kanssa.

 

Antin tavoitat puhelimella numerosta 0207 505 627, ja Miisun numerosta 0207 505 730. Molemmat tavoitat myös sähköpostilla osoitteessa etunimi.sukunimi@maestro.fi

Myös liiketoimintajohtaja Matti Iivarinen palvelee sinua tilitoimistoasioissa. Matin tavoitat numerosta 0207 505 733.

Jaa LinkedInissä
Jätä yhteydenottopyyntö