Etulinjan Miehet puhuvat kumppanuudesta ja sitten kumppanuudesta

Etulinjan Miehet puhuvat kumppanuudesta ja sitten kumppanuudesta.

Innokas myyntimies soittaa. Hän haluaa esitellä edustamansa yrityksen tilitoimistojärjestelmää, ja sopii kanssasi verkkotapaamisen. Tapaaminen menee etukäteen hyvin käsikirjoitetun ohjelmistodemon puitteissa – myyntimies Mynttinen esittelee pitkän listan hyviä ominaisuuksia, näyttää miten näppärästi kaikki toimii samalla kehuen omaa ratkaisuaan maasta taivaisiin. Aikaa menee puolisen tuntia, ja lopuksi tilitoimistoyrittäjä tai kirjanpitäjä kuulee ehkä yhden kysymyksen. Miltä näyttää, voisiko tämä meidän ratkaisu sopia teille?

Kuulostaako etäisesti tutulta? Tuliko vähän hölmistynyt olo?

Voisiko tähän yleiseen kaavaan olla olemassa erilainenkin tapa? Toimintamalli, jossa keskustellaan puolin ja toisin tilitoimistosi liiketoiminnasta ja kehitystarpeista, minkälaisia asiakkaita tilitoimistollasi on, ja minkälaisia tarpeita heillä olisi? Tai minkälaista on kirjanpitäjiesi arki? Ja täytyykö tapaaminen tosiaan tapahtua kasvottomasti verkon välityksellä, vai olisiko näiden isojen kysymysten tiimoilta hyvä istua hetkeksi alas ja pysähtyä miettimään asiaa ajatuksen kanssa?

Eli mentäisiinkö Maestron mallilla?

Maestron mallissa tapaaminen sovitaan asiakkaan luokse. Ja ensimmäinen tapaaminen käytetään tutustumiseen ja keskusteluun – siihen, että pohdimme yhdessä nykyistä tilannetta. Kartoitamme voisiko Maestro olla sellainen yhteistyökumppani tilitoimistollesi, josta on aidosti hyötyä – nyt ja tulevaisuudessa. Tämän tapaamisen jälkeen voimme sitten yhdessä päättää, kannattaako meidän jatkaa keskusteluja.

Lupauksemme myynnissä kuuluukin, että emme yritä väkisin myydä sinulle mitään.

Mutta emme myöskään pidä sinulle ohjelmistodemoja liian aikaisin. Toisaalta – emme myöskään kerro palvelumme hintaa, ennenkuin tiedämme molemmat sen, onko Maestro sopiva yhteistyökumppani sinun tilitoimistollesi.

Jotta voimme edetä, on siis molemmilla osapuolilla oltava yhteinen maali – unohtamatta tilitoimiston asiakasta ja hänen tarpeitaan.

Kumppanuudesta puhuvat nykyään lähes kaikki tilitoimistojärjestelmiä tarjoavat ohjelmistotalot – mutta on kumppanuutta ja sitten on kumppanuutta. Aito kumppanuus tilitoimiston ja ohjelmistotalon välillä syntyy kuuntelemisesta ja ymmärtämisestä. Huomioidaan tilitoimistoyrittäjän toiveet liiketoiminnan johtamisen kehittämisestä. Tai kirjanpitäjän toiveet toiminnoista, millä päivittäistä urakointia voisi helpottaa. Tai siitä, että ymmärretään tilitoimiston asiakkaan tarpeita – miten voitaisiin helpottaa vaikkapa sitä pienyrittäjän arkea tositerumban keskellä. Toiveita, jotka viedään ohjelmistokehitykseen saakka.

Ja kumppanuus on nykyään yhä enemmän myös sitä, ettei ohjelmistotoimittaja kilpaile samoista asiakkuuksista tilitoimiston kanssa. Vai onko se kumppanuutta, kun tilitoimisto ostaa järjestelmän sellaiselta ohjelmistotoimittajalta, joka saman konsernin sisällä tarjoaa myös laskentapalveluita – ja pahimmillaan määrittelee vielä hinnan, jolla tilitoimisto saa palveluja asiakkailleen tarjota?

Haluaisitko sinä sopia tapaamisen Maestron mallilla?

Katso tästä vielä video kun Anttia hiukan risoo tämä nykyajan touhu.

Antin tavoitat puhelimella numerosta 0207 505 730, ja Miisun numerosta 0207 505 627. Liiketoimintajohtaja Matti Iivarisen tavoitat numerosta 0207 505 733.

Etulinjan Miehet tavoitat myös sähköpostilla osoitteessa etunimi.sukunimi@maestro.fi.

Jaa LinkedInissä
Jätä yhteydenottopyyntö