Yksi järjestelmä kattaa kaikki autokaupan taloushallinnon tarpeet!

Kysy lisää!

Omasta puolestani, kymmenen vuoden kokemuksella,
suosittelen varauksetta Maestroa kaikille autoliikkeille.
Mäkelän Auto Oy

Maestro tuntee autoalan haasteet

Autoalalla on tyypillistä, että taloushallinnossa käytetään toiminnanohjausjärjestelmän lisäksi useita erillisiä sovelluksia.

Tämä aiheuttaa turhaa kuormaa talousjohdolle, joka joutuu kirjaamaan samoja asioita eri paikkoihin. Monimutkainen kokonaisuus asettaa esteitä talouden läpinäkyvyydelle ja on haavoittuvainen – yksi päivitys voi sotkea yhteydet kuuteen muuhun sovellukseen.

Järjestelmäkokonaisuuden sirpaleisuus aiheuttaa haasteita liiketoiminnan johtamiselle. Moninkertaisten kirjausten, epävarmojen integraatioiden ja ostolaskujen käsittelyn hitauden vuoksi yrityksen johdolla ei ole reaaliaikaista näkymää kassavirtaennusteisiin ja kannattavuuteen.

Maestron kokonaisvaltainen taloushallinnon ratkaisu autoalalle korvaa erilliset sovellukset. Meillä on valmiit integraatiot kaikkiin alan toiminnanohjausjärjestelmiin, ja noin 95 % kirjanpidon vienneistä valmistuu automaattisesti.

Maestron kokonaisratkaisu autokaupoille

”Maestro pystyi parhaiten vastaamaan tarpeisiimme, ja autokaupan erityisvaatimuksiin soveltuvana kokonaisuutena oli selkeä valinta meille.
Kun useampi autotoimialan yritys sitä vahvasti suositteli, oli valinta lopulta helppo.”

Toyota Autotalot Oy

Maestrolla saat reaaliaikaisen taloushallinnon ja johdat liiketoimintaasi tiedolla

Yhden toimittajan järjestelmä

Maestrossa on valmiit rajapinnat alalla käytettäviin toiminnanohjausjärjestelmiin ja taloushallinnon erillisratkaisut voidaan korvata kokonaan Maestrolla – mukaan lukien ostolaskujen käsittely, myyntilaskut, kirjanpito, palkanlaskenta sekä kassajärjestelmä.

Maestron avulla asiakkaamme ovat voineet luopua jopa seitsemän eri toimittajan erillisjärjestelmistä, ja saaneet tilalle yhden toimivan kokonaisuuden. Automasterin, CD-400:n, ja Websalesin tuottamat tiedot siirtyvät suoraan Maestroon. Pääset eroon aikaa ja rahaa syövistä päällekkäisistä kirjauksista eri järjestelmiin.

Saat autokaupan toiminnanohjauksesi kylkeen yhdestä paikasta saman katon alta taloushallinnon, palkanlaskennan, kassajärjestelmän, ostolaskujen hyväksynnän, ajanvarauksen, verkkokaupan – kaikki samaa kokonaisuutta.

Yksi kumppani on aina edullisempi kuin seitsemän toimittajan kokonaisuus – erityisesti ylläpidon ja jatkuvuuden kannalta. Maestro sopii yhtä hyvin Suomen suurimmille autokaupan ketjuille sekä pienemmillekin autokauppa-alan yrittäjille.

Kertakirjaus ja reaaliaikaisuus

Yksi Maestron monista hyödyistä on kertakirjaus. Kerran syötetty tieto on aina samantien käytettävissä joka paikassa.

Muutamia esimerkkejä reaaliaikaisuudesta:

  • Reskontrat ovat aina ajan tasalla ilman erikseen tehtävää täsmätystä, samoin pankkitiedot ovat joka päivä ajan tasalla.
  • Nettovarallisuus- ja kassavirtalaskelmat saat kuukausittain oikeina, samoin kuin liikepääomavirta- ja rahoituslaskelmatkin.
  • Välitilinpäätöksen voit tehdä kuukausittain poistojen ja verojen jälkeen.
  • Myynnit ja ostot näkyvät myös aina reaaliajassa sekä konsernitasolla että toimipaikoittain.
  • Lyhyen aikavälin ennusteen voit tehdä ilman käsin tapahtuvaa tietojen keräilyä muutamassa sekunnissa. Tai tulosennusteen – pystyt tarkastelemaan tulos- ja tasevertailuja monipuolisesti myös lukuisia eri jaksoja rinnakkain itse valitsemallasi ajanjaksolla.

Maestro antaa siis aina reaaliaikaista tietoa päätöksentekosi tueksi.

Aiemmat ohjelmistot eivät joustaneet yrityksemme kasvun mukana. Esimerkiksi konsernituloksen kokoaminen kesti aikaisemmin yhdestä kahteen
työpäivään, mutta nyt sama työ hoituu muutamassa sekunnissa.

Delta-konserni

Tehosta myös sisäisten laskujen käsittelyä

Autokaupassa talon sisäisen laskujen määrä on tyypillisesti iso, usein jopa tuhansia vuositasolla. Siten myös sisäisten laskujen käsittely voi olla iso kuluerä, mikäli siihen ei ole tarkkaan mietittyä prosessia.

Miten teillä – kiertävätkö sisäiset laskut laskuoperaattorin kautta, vai peräti paperiversioina?

Sisäisiä laskuja ei kannata kierrättää laskuoperaattorin kautta, koska jokaisesta laskusta joudutaan maksamaan operaattorin normaali lisäkulu. Tästä aiheutuu helposti useiden tuhansien eurojen ylimääräinen kustannus. Laskuja ei myöskään kannata kierrättää perinteisessä paperimuodossa, joka on vielä kalliimpaa – ja kaiken lisäksi usein myös luvattoman hidasta.

Maestrossa autokaupan sisäisten laskujen käsittely voidaan automatisoida aivan kuten normaalit ostolaskutkin – ja samassa järjestelmässä. Sisäisten laskujen kiertoon ei siis tarvita erillistä järjestelmää, ja niiden käsittelyssä voidaan hyödyntää valmiiksi mietittyjä käsittelysääntöjä, käsittelykiertoa, hyväksyjiä ja tarkastajia. Rekisterinumeron perusteella voit myös vertailla kaikkia autoon kohdistuvia laskuja, sekä ulkoisia että talon sisäisiä laskuja.

Kulupuskuriautomaatio nopeuttaa tekemistä

Autokauppa-asiakkaillemme olemme toteuttaneet kulupuskuriautomaation, jolla vähennetään ostolaskujen rutiininomaisiin tiliöinteihin ja rekisteritunnuksien tallennukseen vaadittavaa manuaalista työtä.

Automaatio hoitaa laskun tunnistamisen toimittajan, laskun viitetiedon sekä ostajan perusteella. Verkkolaskusanoman tiliöintiehdotukset hyödynnetään automaattisesti, ja tiliöinti hoituu laskurivitasolla ilman turhaa käsityötä.

Verkkolaskusanomalta tunnistetaan myös rekisteritunnus automaattisesti. Ostolaskuissa on tiliöintirivikohtainen kenttä, johon rekisteritunnustieto tuodaan automaattisesti.

Rekisteritunnus siirtyy laskun tietojen mukana ostoreskontraan sekä kirjanpitoon, jolloin sitä voidaan hyödyntää autoverolaskennassa.

Automatisoi ostolaskujen käsittely

Maestrolla ostolaskut käsitellään, kierrätetään ja hyväksytään helposti sähköisesti ja kertakirjausperiaatteella. Kerran hyväksytty maksu siirtyy välittömästi kirjanpitoon.

Ostolaskut kohdennetaan rekisterinumeron perusteella suoraan oikeaan autoon.  Rekisteritunnus siirtyy laskun tietojen mukana ostoreskontraan sekä kirjanpitoon, jolloin sitä voidaan hyödyntää autoverolaskennassa. Oston tiliöintitiedot rekisteritunnuksineen voidaan hyödyntää autokaupan myynnin järjestelmässä esimerkiksi katteen laskemisessa.

Ostolaskujen käsittelyprosessi voidaan automatisoida – laskutyypistä riippuen – kokonaan tai lähes kokonaan. Automaatioon ei siis tarvita erillisiä ohjelmistorobotteja tai muita kolmannen osapuolen ratkaisuja – kaikki vaaditut ominaisuudet löytyvät sovelluksesta itsestään.

Maestrossa laskujen automaattinen käsittely on läpinäkyvää. Voit itse määritellä sääntöjen avulla, miten erilaiset laskut tiliöidään ja ketkä niitä tarkastavat ja hyväksyvät. Näin tiedetään miten kukin lasku tullaan käsittelemään, kun sääntö on tehty itse.

Automaatio tuo todellista työajansäästöä – mitatusti

Liiketoiminnassa keskimäärin 40% ostolaskuista on sellaisia säännöllisesti toistuvia laskuja, joiden käsittely voidaan automatisoida kokonaan. Analysoimme yhdessä erään suuren suomalaisen autokauppa-asiakkaamme kaikki ostolaskut viime vuoden ajalta.

  • Sähköisiä ostolaskuja tuli vuoden aikana vajaat 57 000 kpl.
  • Näistä pystyttiin automatisoimaan 22%.
  • Ostolaskujen automatisoinnin kautta tämä autoliike säästää vuodessa 139 työpäivää.

Tutustu ostolaskujen automatisointiin ja lataa automatisoinnin opas

Esimerkkejä asiakkaistamme

Mäkelän Auton talouspäällikkö Tellervo Parviainen – Maestron asiakkaana vuodesta 2010:

”Maestro valikoitui perusvaatimustemme täyttämisen lisäksi ohjelmiston helppokäyttöisyyden sekä kustannusten perusteella. Eikä valintaa ole tarvinnut kymmenen vuoden aikana katua. Toimivan ratkaisun jälkeen tärkeintä yhteistyössä onkin ollut palvelu. Apua saa nopeasti aina tarvittaessa ja järjestelmä kehittyy koko ajan.

He ovat olleet kiinnostuneita palautteesta sekä myös pohtimaan alan tulevaisuutta yhdessä autoalan yritysten kanssa. Maestro yrityksenä on palveleva ja vahvasti sitoutunut autoalaan.

Omasta puolestani, kymmenen vuoden kokemuksella, suosittelen varauksetta Maestroa kaikille autoliikkeille.

Lue lisää Mäkelän Auton kokemuksia täältä.

MetroAuton talouspäällikkö Jaana Hurmerinta – Maestron asiakkaana vuodesta 2019:

Yksi tärkeimpiä syitä Maestron käyttöönotolle sekä tyytyväisyyteen on kuitenkin ollut palvelu. Se, että palvelua saadaan helposti ja nopeasti yhdeltä kumppanilta. Aika on arvokkain asia, mitä meillä on, enkä halua kuluttaa sitä turhiin palavereihin tai hankalien palvelukäytäntöjen noudattamiseen. Maestrolta saamme palvelua nopeasti ja helposti suomen kielellä yhden kontaktin päästä. Tämä oli tärkeä kriteeri Maestron valintaan, ja palvelu on ollut juuri niin hyvää kuin luvattiin.”

Lue MetroAuton kokemuksia lisää täältä.

Rinta-Joupin Autoliike Oy:n business controller Kim Hämäläinen – Maestron asiakkaana vuodesta 2011:

”Rinta-Joupin Autoliikkeen ottaessa Maestron käyttöön toimi yritys 14 sijainnissa ja työllisti n. 240 henkeä. Vuonna 2020 yrityksellä oli 23 liikettä ja työntekijöitä n. 500. Myös liikevaihto on lähes kaksinkertaistunut samassa ajassa. Sen sijaan taloushallinnon työntekijöiden määrä on pysynyt jotakuinkin samana, kuten myös järjestelmäkokonaisuus. Taloushallintoa meillä pyöritetään lähes samankokoisella porukalla kuin Maestroa käyttöönottaessa, vaikka samassa ajassa yritys on kasvanut huomattavasti.”

Lue Rinta-Joupin Autoliikkeen kokemuksista lisää täältä.

Muita asiakkaitamme ovat esimerkiksi

Ota yhteyttä!

Jätä tästä yhteystietosi,  niin otamme sinuun yhteyttä! Soitamme sinulle, ja voimme sopia esittelystä joko tulemalla paikan päälle tai vaikkapa lyhyellä puolen tunnin etäesittelyllä oman tietokoneesi kautta.

Jätä tästä yhteystietosi

Yhteyshenkilösi Maestrolla:

Jesse Järvinen
Avainasiakaspäällikkö
P. 0207 505 649
jesse.jarvinen(a)maestro.fi

Esimerkkejä tyytyväisistä autokaupan asiakkaistamme

18.7.2022

Toyota Autotalot Oy: Maestron vahvuutena autokaupan taloushallinnon kokonaisvaltainen ymmärrys

"Maestro pystyi parhaiten vastaamaan tarpeisiimme, ja autokaupan erityisvaatimuksiin soveltuvana kokonaisuutena oli selkeä valinta meille. Kun useampi autotoimialan yritys sitä vahvasti suositteli, oli valinta lopulta helppo.”

30.6.2020

Rinta-Joupin Autoliike on lähes kaksinkertaistanut liikevaihtonsa yhdeksän Maestro-vuoden aikana

"On ollut helppo havaita, että Maestro arvostaa autoalan yrityksiä asiakkaina. Tämä näkyy palvelussa sekä tuotekehityksessä. Ongelmatilanteet ratkaistaan nopeasti ja asiallisesti. Ohjelmistoa kehitetään asiakkaiden tarpeet huomioiden."

15.4.2020

Metro Auto Oy arvostaa Maestron ratkaisun kokonaisvaltaisuutta ja laadukasta palvelua

”Aiemman kolmikantaisen ratkaisun korvaaminen Maestrolla kevensi ja suoraviivaisti MetroAuton järjestelmäkokonaisuutta huomattavasti.”

15.4.2020

Mäkelän Auto – 10 vuotta Maestron matkassa

”Omasta puolestani, kymmenen vuoden kokemuksella, suosittelen varauksetta Maestroa kaikille autoliikkeille.”

27.10.2017

Auto-Kilta Oy:n taloushallinnon rutiineihin käytetty aika on vähentynyt Maestron käyttöönoton jälkeen

Vuonna 1964 perustettu autoliike, joka myös huoltaa ja myy varaosia

6.6.2016

Lohjanportin Auto Oy sai vauhtia autotalon taloushallintoon Maestrolla

Lohjanportin Auto Oy on 90 työntekijää työllistävä autoalan ammattilainen.

6.6.2016

Delta-konserni tehosti ketjun johtamista ja karsi kustannuksia Maestron järjestelmällä

Delta-konserni on Suomen suurimpia autoalan yrityksiä.

6.6.2016

Mäkelän Auto Oy suosittelee Maestroa muillekin Nissan-kauppiaille

Mäkelän Auto Oy on vuonna 1947 perustettu autoalan pitkäikäinen ammattilainen.

6.6.2016

No-Pan Auto Oy eroon päällekkäistyöstä Maestrolla

No-Pan Auto Oy työllistää 35 henkilöä autoalan monipuolisena toimijana.

6.6.2016

Auto-Ilves Oy siirtyi reaaliaikaiseen taloushallinnon seurantaan Maestrolla

Hämeenlinnan Auto-Ilves Oy on autokaupan ammattiosaaja.

6.6.2016

Rinta-Joupin Autoliike Oy: Tiedon kulku helpottui ja nopeutui heti Maestron avulla

Rinta-Joupin Autoliike Oy on 14 toimipisteen autoliike, joka työllistää noin 250 henkilöä.

Jaa LinkedInissä
Jätä yhteydenottopyyntö