Case: Paintball Sissos – Värikuula-aseita ja elämyksiä eri myyntikanavissa

Värikuulasotimiseen erikoistunut Paintball Sissos päätyi reilu vuosi sitten hankkimaan Maestron Unelmien Kauppapaikan®. Nyt yhtiöllä alkaa olla hyvä pohja ponnistaa kohti kansainvälisiä markkinoita.

Raumalaisessa autotallissa noin 20 vuotta sitten tiensä aloittanut Paintball Sissos on kulkenut pitkän matkan. Yhtiö irtautui metsästys- ja kalastustoimintaa harjoittavasta Sissoksesta omaksi yrityksekseen kymmenisen vuotta sitten, ja on sen jälkeen keskittynyt täysillä värikuula-aseiden myyntiin ja vuokraukseen, sekä niihin liittyvien elämyspalveluiden tuottamiseen.

Nyt yhtiö pyörittää viiden hengen voimin reilun miljoonan euron liikevaihtoa ja harjoittaa lähes kaikkea värikuulasotimiseen liittyvää – vähittäismyynnistä tukkumyyntiin, maahantuontiin ja maasta vientiin sekä järjestää elämystapahtumia.

Uunituore Unelmien Kauppapaikka

Muutaman hiljaisemman vuoden jälkeen kysyntä alalla on taas piristynyt. Juuri parahiksi yritykselle on valmistunut myös Unelmien Kauppapaikka®. Kyse on Maestron konseptista, jossa yhdeksi kokonaisuudeksi integroidaan verkkokauppa, myymälä- ja kassajärjestelmät sekä esimerkiksi yrityksen sähköinen taloushallinto.

Nyt Paintball Sissos pystyy tarjoamaan asiakkailleen saman palvelukokemuksen ja samat sopimushinnat – asioipa tämä missä kanavassa tahansa: uudessa myymälässä Espoossa, yrityksen ulko- tai sisäpeliareenoilla, verkkokaupassa tai vaikkapa messuilla yhtiön ständillä.

Myymäläjärjestelmästä liikkeelle

Paintball Sissoksella oli jo aiemminkin verkkokauppa, mutta yhtiö halusi muutama vuotta sitten integroida verkkokaupan myyntijärjestelmäänsä. Hankintaa varten yhtiössä mietittiin tarkkaan, mitä kaikkea järjestelmältä halutaan. Kilpailutusta varten laadittiin Excel-lista ominaisuuksista, jotka pitäisi toteutua. Painoa annettiin muun muassa sille, että manuaalisen työn määrää saataisiin olennaisesti vähennettyä.

Kävimme silloin läpi useampiakin vaihtoehtoja. Maestrolla verkkokaupan integraatio vaikutti olevan silloin parhaiten hallussa. Meille oli tärkeä myös kieliversioiden mahdollisuus. Halusimme, että myös käyttöjärjestelmää voisi käyttää tarvittaessa ruotsiksi tai englanniksi Jesper Raevaara Paintball Sissoksesta kertoo.

Vajaat puoli vuotta sopimuksen solmimisen jälkeen, keväällä 2016, käyttöön saatiin uusi myymäläjärjestelmä, jonka rinnalla pyöritettiin vielä alkuun Sissoksen vanhaa verkkokauppaa. Sen jälkeen hankkeessa on edetty määrätietoisesti askel askeleelta.

Meiltä on jäänyt älyttömästi pois manuaalista työtä. Luomme tuotteet järjestelmään, kun ne saapuvat varastoon. Sieltä ne siirtyvät automaattisesti verkkokauppanäkymään. Järjestelmä helpottaa asiakkaidemme ostoprosessia huomattavasti, koska se poistaa tuotteita, joita ei ole enää saatavilla. Samoin hinnoittelu pysyy paremmin kärryillä

Nyt yhden ja saman järjestelmän avulla ylläpidetään tuotedataa, joka on käytössä kaikissa myymälöissä. Maestron CRM-ratkaisun avulla myyntiä pystytään myös johtamaan reaaliaikaisen tiedon valossa ja kohdentaa markkinointia vaikkapa niin, että varaosia tarjotaan asiakkaille näiden ostohistorian perusteella.

Järjestelmä paremmaksi yhdessä kehittämällä

Jesper Raevaara, Paintball Sissos

Maestron näkökulmasta Paintball Sissos on ollut unelmien asiakas siinä mielessä, että yritys on ollut itse aktiivinen järjestelmän kehittämisessä. ”Monet Sissokselta tulleet toiveet ovat olleet yleiskäyttöisiä. Olemme saaneet niiden kautta tuotteeseen hyviä ominaisuuksia, joista on hyötyä myös muille asiakkaillemme”, hankkeessa projektipäällikkönä työskennellyt Ville Tani Maestrosta kertoo.

”Olemme siirtäneet Maestrolle kaikki kehitysehdotukset, joita meille on tullut mieleen – ja Maestrossa on ihan kiitettävästi päivitetty järjestelmä”, Raevaara kertoo.

Nyt Paintball Sissoksen myymäläkokonaisuuteen kuuluvat verkkokaupan ja fyysisen myymälän lisäksi liikkuvia myyntipisteitä, jotka kulkevat pelikentillä ja tapahtumissa mukana. ”Liikuteltavan myyntipisteen käyttöönotto helpotti selkeästi toimintaamme. Nyt pystymme katsomaan varastotilanteen myös silloin, kun olemme esimerkiksi messuilla”, Raevaara kertoo.

Projektin aikana työtä on teettänyt etenkin asiakkuuksien hallinta, sillä Paintball Sissoksella on asiakkaina kuluttajien lisäksi jälleenmyyntiä harjoittavia yrityksiä. Monilla asiakkailla on myös vuosisopimuksiin perustuvia omia sopimushintojaan – ja myös tilausmäärät ja toimitustavat vaihtelevat.

Säästöjä toimintojen automatisoinnista

Paintball Sissoksen Jesper Raevaara on tyytyväinen, että uudella järjestelmällä säästyy klikkauksia ja sen myötä aikaa.

Jos joissain pienissä asioissa säästämme muutama hiiren klikkauksen, vuositasolla siitä tulee helposti kymmeniä tuhansia hiiren klikkauksia, jotka voimme säästää – ja sillä on jo merkitystä

Nyt Paintball Sissoksen kaikissa myymälöissä asiakkaalle pystytään tarjoamaan samat asiakaskohtaiset hinnat – ja asiakkaan ostoshistoria täydentyy koko ajan eri myyntikanavista saatujen tietojen perusteella. Esimerkiksi verkkokaupasta asiakas näkee välittömästi, löytyykö jotain tuotetta varastosta. Jos jokin tuote on loppunut, se yleensä katoaa verkkokaupan näkymästä kokonaan, koska toimitusajat alalla voivat olla hyvinkin pitkät.

Työ vasta alkaa kauppapaikan avautumisesta

Asiakkaan tarpeista ja resursseista riippuen Unelmien Kauppapaikan voi saada pystyyn jopa muutamassa kuukaudessa. Työ ei kuitenkaan lopu siihen. Työkalujen ja toimintojen kehittämisen lisäksi kauppa vaatii kauppiaalta jatkuvaa ylläpitoa, olipa se missä kanavassa tahansa.

Paintball Sissos tähtää seuraavaksi kansainvälisille markkinoille. Värikuula-aseiden ja varusteiden maahantuojana ja jälleenmyyjänä se on jo nyt selvästi Suomen suurin, mutta esimerkiksi Ruotsissa yritys on vielä altavastaajana.

”Ruotsin toimintamme hiljeni vähän viime kesänä, kun varasto sieltä siirtyi Suomeen. Tarkoituksemme on nyt saada toiminta elvytettyä, kun saimme vihdoin myös Ruotsin verkkokaupan toimimaan”, Raevaara kertoo.

Unelmien Kauppapaikka auttaa kuitenkin varmistamaan, että yritys pysyy kilpailukykyisenä globaaleilla markkinoilla myös jatkossa.

 

Edellinen artikkeli

Mikä nakertaa verkkokaupan katteen?

Seuraava artikkeli

Maestro panostaa asiakkaisiin ja myyntiin – johtoryhmässä muutoksia

Jaa LinkedInissä
Jätä yhteydenottopyyntö