Case Finngold Oy: Helppous on päivän sana koru- ja kellokaupassa

Verkkokauppa on koru- ja kultakaupoille paljon muutakin kuin vain yksi myyntikanava lisää. Suomen suurimpiin alan yrityksiin lukeutuva Finngold Oy satsaa vahvasti tulevaisuuteen.

Toimitusjohtaja Kai Minkkinen avaa syksyllä B2B-verkkokaupan

Kivijalkamyymälöitä ja verkkokauppaa ei ole mitään syytä asettaa vastakkain, sillä alalla kuin alalla menestys edellyttää nykyisin monikanavaisuutta. Kulta- ja kelloalalla kivijalkamyymälät ovat kuitenkin toiminnan perusta, sillä niiden kautta tulee edelleen valtaosa myynnistä.

”Suomessa yli 90 prosenttia alan liikevaihdosta kulkee kivijalan kautta. Verkkokaupan kautta myydään halvempia muotikoruja ja kelloja, mutta kun tuotteen hinta nousee, kuluttaja arvostaa kivijalkaa ja sen palvelua ja luotettavuutta”, Finngold Oy:n toimitusjohtaja Kai Minkkinen sanoo.

Tänä keväänä uuden verkkokaupan perustanut Finngold on Suomen suurimpia toimijoita kulta-, koru- ja kelloalalla. Konserniin kuuluu muun muassa 19 Timanttiset-liikettä. Yhdestä vähittäismyymälästä aikanaan alkunsa saanut yritys tuo maahan ja jälleenmyy muun muassa Gantin, Beringin ja Policen kelloja sekä tanskalaisia Dyrberg & Kernin muotikoruja. Koko konsernin palkkalistoilla on 135 henkeä, ja liikevaihto hipoo jo 14 miljoonaa euroa.

Muotia monikanavaisesti

Minkkisen mukaan lähes 40 prosentissa ostopäätöksistä kuluttaja hyödyntää monikanavaisuutta. Verkossa kuluttaja pyrkii selvittämään, minkälaisia ja minkä hintaisia tuotteita kaupalla on valikoimissaan. Kivijalassa hän puolestaan pääsee koskettamaan ja näkemään, miltä tuotteet oikeasti näyttävät ja tuntuvat.

Finngoldille verkkokauppa on paitsi myyntikanava, myös markkinointiväline kuluttajaan päin. Se auttaa myös laajentamaan tehokkaasti pienempien koru- ja kultakauppojen mallivalikoimaa.

Myyjä näkee järjestelmästämme heti, löytyykö jokin tuote varastossa. Hän voi kertoa asiakkaalle, että tilaus on vaikkapa ylihuomenna noudettavissa. Helppous on päivän sana, ja Maestron järjestelmällä kaupankäynti on helppoa sekä asiakkaille että meille, Minkkinen sanoo.

Finngoldilla on omia myymälöitä muun muassa Tampereen Hämeenkadulla sekä Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Lisäksi sillä on jälleenmyyjiä niin Suomessa, Virossa, Latviassa kuin Liettuassakin. Lisäksi yhtiö pyörittää yhden brändin erikoisliikkeitä kauppakeskuksissa.

Pitkä yhteistyö Maestron kanssa

Maestro ja Finngold ovat tehneet yhteistyötä jo lähes kymmenen vuoden ajan. Kumppanuus sai alkunsa, kun osuuskuntamuotoinen Timanttiset-ketju etsi toimittajaa uudelle tietojärjestelmälleen. Järjestelmän piti taipua moneksi, sillä ketjun omistajina oli Finngoldin lisäksi yli kymmenen muuta itsenäistä yritystä. Ohjelmisto päätettiin räätälöidä niin, että se toimii sekä ketjutasolla että yksittäisissä yrityksissä.

”Päädyimme Maestroon, koska Maestrolta löytyi saman ohjelmiston sisältä sekä vähittäiskaupan ohjelmisto, taloushallintoa ja muita palasia. Niiden yhteensopivuuden ansiosta meidän ei tarvinnut tehdä rajapintoja”, Minkkinen kuvaa.

Kun Finngold jakautui tänä keväänä Timanttiset-liikkeitä varten perustettuun FG Retailiin ja Finngoldiin, yrityksessä otettiin käyttöön myös MaestronNG:n materiaalihallinto. Kokonaisuutta täydennettiin samassa yhteydessä Maestron toimittamalla verkkokaupalla, joka toimii osoitteessa www.finngold.com. 

Yksi ohjelmisto taipuu moneen

Tietojärjestelmän saaminen yhden järjestelmän alle on helpottanut käytännössä yrityksen arkea. ”Se tekee toiminnastamme joustavamman. Säästämme työtä, kun meidän pitää tehdä asiat vain kerran. Kun jokin tuote perustetaan, laitamme vain rastin ruutuun, jos se on myös verkkokauppatuote. Myös taloushallinnon puolella tapahtumat menevät meillä automaattisesti reskontraan”, Minkkinen sanoo.

Työn määrän vähenemisen lisäksi automatisoitu järjestelmä on vähentänyt Finngoldissa virheiden riskiä. Yhtiössä Maestron järjestelmää hyödynnetään myös liiketoiminnan johtamisessa, sillä sen kautta pääsee käsiksi lähes reaaliaikaisiin talouden tunnuslukuihin ja raportteihin.

Tietojärjestelmä on meillä työkalu kaupan teossa. On tärkeä saada heti myynti-informaatio katteesta, tuotteesta, menekistä ja muusta. Kun on paljon myymälöitä, tiedon avulla pystymme hallinnoimaan muun muassa varastoa. Kun tiedot ovat koko ajan reaaliajassa, saamme parannettua palvelun tasoa, Minkkinen kuvaa.

Lukujen valossa voidaan ohjata hinnoittelua ja nopeuttaa varastonkiertoa – ainakin kotimaisten toimittajien osalta. Ulkomaisten tavarantoimittajien osalta varaston kiertoa jarruttavat kuitenkin pitkät tilausajat ja suuret minimitilausmäärät.

Syksyllä avautuu b2b-verkkokauppa

Finngoldin suunnitelmissa on avata syksyllä kuluttajille suunnatun verkkokaupan yhteyteen b2b-verkkokauppa, jonka kautta jälleenmyyjät voivat tehdä tilauksia. Hiljaisten vuosien jälkeen tulevaisuus näyttää muutenkin nyt valoisalta.

”Kaupan murros on tehnyt sen, että olemme tänä päivänä muotipainotteinen kultasepänliike. Yhä enemmän meillä myydään muotikoruja ja meidän pitää olla ajassa mukana, jotta säilymme kuluttajalle kiinnostavana”, Minkkinen sanoo.

Minkkisen mukaan koru- ja kultakaupat ovat löytäneet viime aikoina myös uutta asiakaskuntaa, kun nuoret ovat innostuneet muotikoruista ja -kelloista. ”Nuoret kiinnittävät nykyisin enemmän huomiota pukeutumiseensa, ja muotikorut ja -kellot ovat nyt IN. Ne kuuluvat pukeutumisen viimeistelyyn myös miehillä”, Minkkinen kertoo.

Jaa LinkedInissä
Jätä yhteydenottopyyntö