Aalef Oy pysyy teknisen kehityksen kärjessä Maestron avulla

Aalef Oy pysyy teknisen kehityksen kärjessä Maestron avulla

Lappeenrantalainen Aalef Oy on yhtiö, jonka monipuoliset toiminnot haastavat minkä tahansa kirjanpitojärjestelmän. Sen lisäksi monialayritys on aina halunnut olla teknisen kehityksen kärjessä. Maestron avulla haasteisiin on vastattu jo yli 15 vuoden ajan.

”Me olemme hyvin harvinainen sillisalaattiyhtiö”, luonnehtii toimitusjohtaja Mika Alitalo Kareltekin ja Lappeenrannan teknillisen korkeakoulun yhteyteen aikanaan perustettua Aalef Oy:tä. – Toimintoihimme kuuluu lounasravintoloita, tilitoimistoja, kirjakauppa ja aikaisemmin myös kirjapaino. Toimialoja on vuosien varrella ollut ja mennyt aina tarpeen mukaan, kun opiskelijoille on pitänyt järjestää palveluja.

Ennakkoluulottomasti ja paperittomasti

Aalef Oy:ssä ollaan edistyksellisiä, siellä paperittomuus on jo pitkällä ja hyvin paljon tietoa liikutellaan sähköisesti”, kertoo Jyrki Pesonen Maestrolta.

”Olemme halunneet olla ennakkoluulottomia ja kehityksen kärjessä”, sanoo Mika Alitalo. – Järjestelmämme on rakennettu pitkän ajan kuluessa, ja kun se toimii, ei ole lähdetty sitä muuksi muuttamaan.

Kahdesta metristä viiteentoista senttiin

Tekniikan hyödyt on Aalef Oy:ssä nähty konkreettisesti. – Esimerkiksi ravintolamme ostolaskuarkistointi vei ennen hyllytilaa kaksi metriä. Nyt paperit mahtuvat kahteen mappiin ja arkisto on sähköisessä muodossa. Kahdesta metristä viiteentoista senttiin – paluuta entiseen ei todellakaan ole, vakuuttaa Mika Alitalo.

Arkistojen vaatiman tilan supistuminen ei suinkaan ole ainoa eikä välttämättä edes tärkein hyöty.

– Tietoa voi sähköisestä arkistosta hakea lähes millä tavalla tahansa. Tieto myös löytyy paljon nopeammin ja kätevämmin kuin mappeja selaamalla.

Tarpeen mukaan myös yrityskohtaisia ratkaisuja

Maestro on toteuttanut toimivia ratkaisuja joskus hyvinkin omintakeisiin tarpeisiin. Toimialakohtaisia sovelluksia on tarvittu mm. yliopiston vuotuisen oppilaslaskutuksen järjestämiseen, lounasravintolan itsepalvelukassan toimintaan, kirjakaupan varastonhallintaan ja aiemmin myös kirjapainotoimintoihin. Esimerkiksi itsepalvelukassa on jatkuvasti kovassa käytössä.

”Maestrolla on ollut mielenkiintoa paneutua soveltamaan palveluitaan meille. Haastajia on vuosien varrella ilmestynyt, muttei voittajia”, luonnehtii Mika Alitalo Maestron palveluja.

Jaa LinkedInissä
Jätä yhteydenottopyyntö